Hva skjedde?

Jeg var en fan av Stephen Fry da jeg vokste opp. Han dukket opp i TV-serier som Blackadder, Jeeves og Wooster, samt i mindre roller i TV og filmproduksjoner. Han var en del av grunnen til at jeg likte britisk komedie. Han har kanskje hatt disse hatske tankene om Gud hele livet, men han snakket ikke mye om dem da.

Hva skjedde med deg, Stephen Fry?

Det som slår meg når jeg hører noen av de høyt profilerte ateistene i Storbritannia (Stephen Fry, Christopher Hitchens, Stephen Dawking) er hvor sinte de er. De framstår som aggressive, militante og med en smule nevrotisk angst for det de ikke forstår, eller kan bevise. Disse kraftige reaksjonene skjer nok ikke uten grunn, en ganske god grunn. Jeg har forøvrig sett det samme i en del norske ateister; de viser til tider en ganske hatskt kommunikasjon med omverdenen. Det eneste jeg kan sammenlikne dette med er religiøs fundamentalisme. Hvis en er så kraftig styrt av følelsene sine, spiller det ingen rolle om en hevder at det er noe bedre enn religion som driver en. Resutatet blir det samme.

Jeg kan tenke meg mange ulike årsaker som gjør at dette kommer til overflaten. Jeg kjenner ikke noen av disse menneskene personlig, og skal ikke si at den og den personen har vært utsatt for noe spesifikt. Dette er derfor mer en spekulativ fortolkning enn faktabasert forskning.

Jeg tenker meg at en så voldsom reaksjon bygger på veldig negative erfaringer. Det kan være en overreligiøs far som var en tyrann, en kan ha blitt befølt e.l. av en prest i barn/ungdommen, eller vært vitne til at en forelder/partner døde langsomt og smertefullt, eller vært utsatt for fysisk eller/psykisk mishandling. Mange mennesker opplever mye smerte og sorg i løpet av livet. Det er vanskelig å forholde seg til, og det blir ekstra lille når onde mennesker blant oss begår overgrep. De kan gjøre livet til et sant helvete. Jeg skulle ønske det ikke var slik. Jeg skulle ønske alle mennesker representerte Gud på en skikkelig måte, men det skjer langt fra alltid. Jeg vet at det ikke kommer fra Gud, og at det er lite logisk å klandre Gud for alt fra naturkatastrofer til sykdom, eller mennesker som gir seg ut for å være kristne.

Denne tannkegangen kan likevel lett få en til å stille spørsmålet: Hvorfor, Gud?

Dette er fra et nylig intervju Stephen Fry ga til en irsk TV-kanal:

Dette er en video jeg brukte i innlegget, Vitenskapens dilemma. Når jeg ser tilbake det innlegget i dag, tenker jeg at jeg ga et ganske bra svar. Jeg har ikke studert Bibelen årevis, men har tenkt å lese mer i fremtiden. Jeg kommer nok til å interessere meg spesielt for problemene med ondskap og lidelse i verden. Jeg inviterer andre til å kommentere disse spørsmålene og det jeg tror er en felle disse ateistene går i. Dette ser ut til  være en vanlig tanke blant norske ateister også. Det er en god del sinte mennesker som mener at hvis mennesker er onde, må Gud være det også.

Begynnelsen av denne videoen er ganske interessant. Siden statskirken ble avskaffet i Norge for et par år siden, og vi visstnok fikk et skille mellom stat og religion, har vi en såkalt folkekirke. Staten finansierer fortsatt denne folkekirka, og skal visst nok ikke blande seg inn, men mange har den populære ideen om at folkets etikk, det som folk flest tror er rett eller galt, bør være folkekirkas dogmatiske teologi. Det som folk flest mener er moralsk rett forandrer seg hele tida. Dette er et skikkelig rot!

Vi har forresten hatt en god del erfaring med et ren ateistisk samfunn. Det kalles kommunisme og dens mest berømte ledere er Stalin og Mao Zedong. Når sosiologer skal bevise at ateistiske samfunn fungerer bedre, trekker de gjerne fram Sverige og Danmark, og de kommer sikkert trekkende med Norge etter hvert nå som noen tror at vi er et sekulært samfunn. Det sier det meste. Dette er land som har en lang historie som kristne. Det er ganske nytt at kirkene er tomme, selv om mange fremdeles bruker dem til andre aktiviteter som speider og kor.

Det er en trend i dag at færre og færre går jevnlig i kirka. Hvis en ser på statistikken over hvor ofte en går en kirka, kan det se ut til et det er mange som ikke tror, men det blir helt annet spørsmål. Jeg går svært sjelden i kirka, men det betyr ikke at jeg ikke tror. Ateistene liker det ikke, og velger akutt amnesi for å unngå tenke på dette.

Det er kanskje derfor de blir så djevelsk sinna.

.

One thought on “Hva skjedde?

Leave a Reply

