Ulik respekt for liv

Disclaimer: Jeg viser en ganske sterk video fra et terrorangrep i dette innlegget. Du er herved advart.

Mens hele verden var indignert og sjokkert over terrorangrepet mot et xenofobisk magasin i Frankrike, skjedde det faktisk andre ting i verden. Jeg var inne på det i Nyhetene som forsvant. Det er faktisk ikke sånn at ebolautbruddet fra i fjor forsvant selv om saken gjorde det i media. Den siste rapporten fra WHO viser at de sannsynligvis er i ferd med å nedkjempe utbruddet, men det er altså først nå de er nede i mindre enn 100 nye tilfeller per uke i de tre landene som har vært hardest rammet, Guinea, Liberia og Sierra Leone.

Jeg ble klar over en annen sak i dag som så og si ingen dekker. Det har muligens noe å gjøre med at det innebærer en indirekte kritikk av USA. Det gjelder en terroraksjon i den syriske byen Homs den 21. januar i år. Jeg var litt usikker på om jeg skulle vise denne videoen, både fordi den er veldig kraftig kost og fordi en aldri kan vite om en blir brukt i en propagandakrig. Når det gelder det sistnevnte tror jeg det er ganske trygt å vise videoen. Jeg vet det foregår en propagandakrig der begge sider framstiller seg selv som ofre, og motparten som den onde fienden. Det er f.eks. mange som mener at opprørerne stod bak et kjemisk angrep de fikk hele verden til å fordømme det diktatoriske regimet for. Her er en kort video fra angrepet for ei uke siden:

Jeg vet ikke om det er grunnen, men USA støtter opprørsgrupper i Syria. Denne artikkelen fra The Guardian fra september 2014, en annen fra samme avis et par måneder seinere tyder på at det er et risikabelt spill USA driver. Hvis jeg har forstått det rett kjemper USA en kamp mot regimet, samtidig som de to egentlig er allierte i kampen mot IS. Jeg vet ikke hvem som stod bak dette siste terrorangrepet. Det var sannsynligvis reelle terrorister, men det er vel heller ikke utelukket at det var regimet. Hvis det var det, vil det sannsynligvis komme beskyldninger om at USA finansierer terrorisme.

Poenget mitt er at dette ikke blir rapportert. Hovednyheten på NRK den 21. januar var Vegvesenets forslag til ny hovedvei mellom Oslo og Bergen. Ellers rapporterte de om Obamas tale om rikets tilstand i Kongressen. Den amerikanske presidenten mente at økonomien var i bedring og at godt amerikansk lederskap hadde stoppet framgangen til IS i Irak og Syria.

Det store spørsmålet jeg sitter igjen med er hvorfor vi går fullstendig av hengslene i indignasjon og avsky når journalister som sprer fremmedfrykt blir angrepet, mens det ikke betyr noe at kristne og muslimer i andre land blir massakrert. Det skal sies at jeg er veldig kritisk til islam, men er likevel opptatt av rettferdighet.

Det er heller ingen som rapporterer noe særlig om at mange kristne blir drept i stadig større grad, også sør for Sahara. Det er dessuten en økning i forølgelse av kristne generelt i Asia. Er det sånn at menneskerettigheter og ytringsfrihet bare gjelder oss?

https://www.worldwatchmonitor.org/2015/01/3588537

http://www.cbc.ca/news/world/congress-approves-u-s-support-for-syrian-rebels-fighting-against-isis-1.2771034

One thought on “Ulik respekt for liv

  1. Ikke engang “oss” gjelder menneskerettighetene. De snakker om det skulle gjelee “oss” , men slik er det ikke -det er min sak med gravende lovstridige hendelser et uhyggelig bevis på. Det er bare et ørlte -og da mener jeg et minimalistik knippe som får oppfølging og advokatbistand til retten til og leve et liv i frihet og med minimum av integritet . Og de kommer stort op i media. Og jeg regner med at du har svaret ditt allerede bår du ser hva som egentlig skjer og Norsk rikskringkasting står med mikrofonene sine og fniser av høye bølger -mens andre forsvinner for aldri og blie nevnt. Ja , som hurra for økonomien i usa , og hei hopp nå blir det vei sann: , når folk blir brutalt torturert og skutt som blikkboxer på en øvningsbane på samme tid . Det er en svært trist verden -og europa er ferdig -såpass har jeg lest av bildet/bildene og infoen i det siste. Jeg orket ikke se på det grusomme. Jeg var egentlig mest glad for at de gadde tre settnunger om barnebortføringr og trafficing av forsvunnede barn fra mottak. Men GIDDER NOEN og finne de Nordmennene som står bak… og har gjort dette i Årevis …? Nei , de bare nevner det litt sånn løst ;(

Leave a Reply

