Nyhetene som forsvant

Når det skjer noe dramatisk er det alltid noen som leter etter en konspirasjon. Det er ikke så unaturlig når vi ser at det er mange som har en agenda, og at media ofte ikke formidler de viktige og riktige nyhetene. Jeg skal ikke vurdere om det er en konspirasjon knyttet til Charlie Hebdo, men vil prøve å se litt bak sceneteppet.

Når det gjelder karikaturtegningene stiller jeg spørsmål ved hvor nødvendig det er å latterliggjøre muslimer. Disse tegningene og de Jyllandsposten trykket for noen år siden, som Charlie Hebdo også trykket seinere, var mer rasistiske enn noe annet. De minnet mye om tegninger av svarte amerikanere under Jim Crow, og av jøder på 1930-tallet. Jeg lurer på hvor mye nødvendig kunnkap dette ga oss om Islam. Det jeg sitter igjen med er at de som publiserte dette, og de som liker disse tegningene, er smålige, fordomsfulle, ondskapsfulle og fiendtlige overfor alt fremmed. Ikke bare p.g.a. denne tegningen, men dette er ikke første gang.

Jeg har lagt igjen flere kommentarer på ulike nyhetssider der jeg kritiserer bl.a. VG. Denne saken er i beste fall snakk om gammelt oppgulp, og jeg er svært kritisk til at norske medier velger å videreformidle disse tegningene. De ikke bare gjør det, men de uttrykker en bemerkelsesverdig beundring for de franske xenofobene i Charlie Hebdon. VG hadde i går en anmeldelse av den nye forsida til satirebladet, og de ga terningkast 6. Hadde beundringen vært like stor hvis det gikk andre veien?

G8-møte 2013
Noen av lederne i uformell samtale under G8-møtet i 2013. De fikk en ny mulighet til å framstå i et positivt lys etter Charlie Hebdo-massakdren, men det gikk vel ikke helt etter planen.
Wikimeda commons

Media har malt lenge på denne saken. Da statslederne deltok i et tog mot terror og til støtte for ytringsfrihet i Paris, fikk disse statslederne anledning til positiv eksponering. Det var mange i USA som reagerte på at Obama ikke var der. Gjorde det egentlig noe? Blant de som deltok var bl.a. Russlands utenriksminister, Saudi-Arabias ambassadør, Statsministerne i Tyrkia, Israel, Storbritannia, forbundskansleren i Tyskland og presidenten i Franrike (+ den forrige). Disse har vært veldig delaktige i å motarbeide ytringsfriheten, samt i å “hjelpe” land som Irak, Egypt, Syria og Libya. Det er dobbeltmoralsk, men det virker å være et poeng media motvillig rapporterte. De kunne tatt det opp selv, men anklagen kom fra aktivister og andre via sosiale medier.

Det er kanskje ikke snakk om en konspirasjon eller agenda, men det er interessant å se hva som ble rapportert like før skuddene i Paris. Mail Online var bare en av mange som skrev om en sak der Prins Andrew ble beskyldt for å ha hatt sex med ei mindreårig jente. Men det spørs om den saken var stor nok alene.

USA har mye erfaring med å skifte allianser. De støtter gjerne diktatorer og terrorist-grupper så lenge de mener de har fordeler av det, men det ender ofte med at disse alliansene tar slutt. Det har vært litt misnøye blant f.eks. de syriske opprørerne fordi de ikke får tunge nok våpen fra USA. Samtidig prøver Russland å forhandle med opposisjonen i Syria. De har invitert 28 fremstående medlemmer av den syriske opposisjonen til Moskva 26. januar. Invitasjonen kom før jul, og den ble avvist 7. januar. USA har sagt at de ikke skal samarbeide med opprørere som er terrorister, men det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Det er f.eks. ting som tyder på at det var opprørere som brukte kjemiske våpen mot sivile for noen år siden, og prøvde å legge skylda på regimet.

Menneskerettsorganisasjoner beskylder Ukraina for å bruke de ulovlige klasebombene i tett befolkede områder, og i Nigeria skal Boko Haram ha drept 2000 mennesker. Dette ble rapportert, men fikk ikke de samme oppmerksomheten som massakren i Paris.

Hvis en ønsker å dra oppmerksomheten fra noe er det neppe en bedre kandidat enn økonomien. Det er stadig flere som mener at vi kommer til å oppleve en betydelig nedgang i verdensøkonomien. Det virker som det er flere og flere som også begynner å tenke på et liv etter dollaren. Det finnes i alle fall mange sider på nettet som gir råd om hva en bør gjøre hvis den kollapser. Før dette skjedde var det også dramatiske ting som skjedde med den russise økonomien.

Jeg vet ikke om det er en agenda, eller om bare media har litt problemer med å følge flere saker samtidig. Det er kanskje andre saker som er mer relevante, men jeg tror det er det er et poeng at det ofte er saker som forsvinner når media blir ensidig fokusert på én sak. Når denne saken i tillegg har absolutt null nyhetsverdi, kan en begynne å lure.

snømann
Vi fikk litt slaps i romjula. Da laget jeg denne sammen med dattera mi. Regner med at det blir tilgitt siden vi ikke er muslimer, men for muslimer er det en betydelig risiko.

Men jeg synes det er en god idé å drive litt gjøn med religioner, ikke minst presteskapet. Denne saken passer bra til nettopp det. Da Saudi Arabia fikk litt snø var det nemlig noen som mente det var forbudt å lage snømenn. Det kunne dere hatt det gøy med, Charlie Hebdo, og da hadde dere sikkert fått en del muslimsk støtte også. Best av alt, dere hadde ikke spredd hat. Det kan vel ikke være poenget at dere latterliggjør alt som ikke er fransk?

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article10543465.ece

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10039672/UN-accuses-Syrian-rebels-of-chemical-weapons-use.html

http://www.bbc.com/news/world-europe-29702522

http://www.theguardian.com/world/2015/jan/12/-sp-boko-haram-attacks-nigeria-baga-ignored-media

http://www.bloomberg.com/news/2014-11-10/predictors-of-29-crash-see-65-chance-of-2015-recession.html

3 thoughts on “Nyhetene som forsvant

  1. Flott ☆:)
    For det første er vel ikke konspirasjonsteori noe relevant ord lenger -nå som pst og juss dep og riksadv ogsånn vedgikk i sommer:
    ” at mange ganger overgår virkeligheten fantasien ,dessverre”
    Og poengterte dette to ganger på “under et minutt”/samme innslag.
    Det minner om dette utdaterte , svært slitte og missforstått ordet /begrepet som objektivitet -det finnes ingen objektivitet! Da alt har et tilnærmet subjektivt formål. Hvorfor skulle det ellers være? Men man Kan tilstrebe seg /det en Mest Mulig objektivitet.
    Så jeg flirer litt over dette jeg selv alltid har sagt -etter at jeg leste “Seismiologen” ( av forfatter jeg ikke bet meg merke til i min ungdom) : hvor nettopp dette om se seg om i helt andre deler av verden når en katastrofe skjer/intreffer – hva dekker den egentlig over ?
    Og OM jeg fikk dyp angst når jeg så at vi har en pedofilskandale til – i kjølvannet av hva jeg allerede ser konturene av I eget land på høyt plan med barnehandel ,trafficking ,organhandel -så ble det ikke værre enn … politimennene som i sine latters selvgodhet vedkjente og kjenne Breivik fra Før. Bare dager før det “ble bestemt” at han hadde gått/vært under radaren. NRK sitter også på disse klippene ; de “hodeløse” (filmingen når ikke høyere (!) ) politiene
    i en trapp, bombardert av journalistenes spørsmål om han var kjent av politiet fra før. At Dommer poengterer at “Knits templar ” orden finnes ! Før de bestemmer seg for og lage dette om til et problem om fantasi eller ikke. Ikke rart han valgte og legge kabal når seriøsiteten var “så” høy (les; lav ) Da hadde jeg funnet annet og bedrive også. Hadde vært en fornærmelse mot min intelligens .Det var en politiker som fikk SÅ skryt av og “oppdage” at forrige pst sjef Janne Kristiansen -hadde røra med leppa og satt en masse E14 mennesker med utenlandsopperasjoner i fare.
    Hmmmff 😤 Jeg har ikke fått noe æren for og oppdaget disse to tingene 😤 -men det er greit. Og ikke er det noen som reagerer på at jeg reagerer på at ingen reagerer på at SEFOsjefen : jan egil preshus vedgikk på kveldsnytt i 2009 ” at jeg er klar over at de som jobber med pedofilsaker Blir pedofile etterhvert”:Det var snakk om hans egen stab. Dette er Kontrollorganet til politiet! Nå har jo jeg vært SÅ heldig at Jan Egil elsker meg personlig Såpass Høyt at han har skrevet fire personlige brev til meg -med blå kulepenn og det hel .Og at det går over i sjikane skal ingen bry seg om (“han liker bare og prate dirty når han er opphisset 😉 :😂 sååå søt, atte :)også😄😆 – Så Moden 😆

Leave a Reply

