# Ett ord 365

There exists, for everyone, a sentence – a series of words – that has the power to destroy you. Another sentence exists, another series of words, that could heal you. If you’re lucky you will get the second, but you can be certain of getting the first. Philip K. Dick fra science fiction romanen Valis.

Philip Dicks bøker kan være temmelig dystre, men han har rett i at ord bærer mye mening og påvirker oss. Ord er viktige. De kan forandre alt, styre retningen vi tar, og de er kanskje spesielt viktige i disse dager. Han har vel også rett i at ord kan ødelegge oss, også de vi sier til oss selv. Dette er tida for løfter eller nyttårsforsetter, og media gir gjerne dette behovet næring i form av intervjuer der kjendier forteller om sine forsetter. Det blir gjerne tradisjonelle ting som å slutte å røyke, gå ned i vekt, trimme mer (eller starte) etc.

Jeg ga opp nyttårsforsetter for mange år siden. Jeg har sikkert ikke færre lyter enn andre, men i en verden der jeg har strevd mot store odds, føles det ikke som det er bare opp til meg. Jeg oppdaget den fascinerende sida One Word i dag, via bloggeren Such Smalls Hands. Den foreslår at du kvitter deg med tanken om å lage lister over løfter du sannsynligvis kommer til å glømme før vi starter på februar. Det nye forslaget går ut på å velge ut ett ord og fokusere på det hver dag i 2015. Det er tanken at denne tanken skal fungere som et kompass som vil forme deg og veilede deg gjennom året.

Jeg har tenkt over hvilket ord jeg skal velge. Det skal vel ideelt sett være noe som uttrykker et ønske om å bety mer for andre, være mer til stede og den type ting. Men valget mitt er kanskje av den litt egoistiske sorten. Jeg har prøvd i mange år å skrive, samtidig som jeg har prøvd å dokumentere at diagnosen min, nonverbale lærevansker, ikke er en lærevanske (eller rettere sagt, ikke bare det). Den har mer med asberger å gjøre. Jeg har også, sammen med kona mi, brukt en del energi for at dattera vår (hun har en autismespekterdiagnose) skal få et best mulig liv. Jeg har også engasjert meg litt i saker der barnevernet begår overgrep. Det er samtidig en kjent sak at at vi som har NLD, har vansker i arbeidslivet. Summen av dette har gjort det vanskelig å fokusere på noe kreativt.

Men jeg ønsker å ha mer fokus på skriving i 2015. Jeg skal prøve å ha fokus på dette gjennom hele året, og målet er å produsere et manuskript. Målet blir vel derfor egentlig å tenke minst mulig på det jeg ikke har lykkes med, for det er vel egentlig forrige års nederlag som får oss til å lage lister.

Ordet jeg vil ha i tankene er derfor skrive/forfatter. Mye av det jeg gjør på min egen tid vil derfor bli preget av dette målet.

Hvilket ord velger du?

4 thoughts on “# Ett ord 365

  1. Jeg tror Einstein hadde det du beskriver 😉 “gene guiden ” av Lasse Blomqvist.
    Og hvis dette Er det Du Vil -så selvfølgelig vil du klare det ! Men husk og måle deg opp mot deg selv -og ikke mot “det aksepterte” litterære. Som styres av de innviede i kretsene. Og jeg ønsker meg en signert utgave NÅR den kommer ….og må man melde pass -så liker jeg kopier av rånotater nesten bedre … Hvis jeg får de signert. 😉 det har noe så overordentlig Levende i seg. /Over seg -som jeg syntes er bare Helt fantastisk. De små store tankesprang ,som gled over i noe annet…stoppet fordi de ble for stor eller for små for ens egnen tankes mening og bevissthet -som drev videre og videre..og videre gjennom dagen …gjennom ukene, månede, årene : Det er De som er flotte -det er De som er Livet 🙂
    Lykke Lykke til.

  2. PS : jeg velger meg ordet “kunnskapsløftet” – som jeg har sett Mer og mer og sterkere og sterkere meningen av- ettersom jeg har tenkt på det. Vi mangler så mye kunnskap om den kunnskap vi ibesitter. Først var det en floskel …. bare et ord jeg ikke hadde tid og reflektere over -men savage sank det inn til både grunnlov og elendig journalistikk -og bevisstheten fant at vi har vært frarøvet dette … siden krigen… og middelmådighetens og propaganda har fått vært fanebærere I det Norske samfunn. Nå ønsker jeg at vi alle får kunnskap og med det heve toleranse forståelse og knuse all den driten vi ikke har det minste bruk for I et samfunn bestående av mennesker kontra “systemet” 😉

  3. Jeg liker ideen med å fokusere på ett ord, og kan i hvert fall si at jeg støtter ditt valg av ord. Du skriver nemlig knakende godt. Det er noe med flyten i språket ditt som fanger leserens oppmerksomhet gjennom stykkene, uten at jeg greier å utdype det nærmere.
    Mitt ord? Jeg har faktisk fundert hele formiddagen på hva det skulle være. Jeg tror det må bli noe så kjedelig som “tålmodighet”.

Leave a Reply

