Party like it’s 1929

Jeg er ikke sikker på hvor uttrykket kommer fra, men det høres ut som det kan være en omskriving av party like there’s no tomorrow. Dette uttrykket finnes i ulike versjoner. Jeg tror Prince brukte det da han skrev låta 1999, og dermed fikk vi uttrykket party like it’s 1999. Vi kan tenke oss grunnen til 1929. Etter at 1920-tallet hadde vært preget av velstand i USA, og aksjekursene så ut til å vokse inn i himmelen, fikk de det store Wall Street Crash og det ble starten på 10 års resesjon. Det ble igjen en verdenskrig som hjalp USA.

Når det gjelder 1999 kan jeg tenke meg at det hadde med usikkerhet å gjøre. Det var mange som spekulerte på om en feil i dataprogrammer kunne få datasystemer til å gjøre feil, f.eks. at systemet forvekslet år 2000 med 1900 (dette fordi en bare benytter de to siste sifrene). Men som vi vet skjedde det ingenting. Jeg hadde forøvrig en museumsgjenstand av en Compaq  laptop på lærerhøgskolen (tror den kom på markedet omtrent 1990). Den virket helt fint til 1. januar 2000, så jeg tror den ble et av få ofre for millennium-feilen.

Poenget mitt var i alle fall at uttrykket beskriver en holdning eller følelse der en fester som gal fordi det er alt en har igjen. Det er ikke noe framtid, bare børskrakk, datasystemer som feiler i et samfunn som ikke klarer seg uten, trussel om dommedag og det som verre er.

Men det er noe positivt også, og det var kanskje et like stort poeng i 1999. Det var spennende med et nytt årtusen, og derfor var nyttårsaften spektakulær det året. Jeg var på et arrangement på rådhusplassen i Haugesund som ble avsluttet med at et lokalt rockeband laget skikkelig trøkk fram mot midnatt, og finalen var et fantastisk fyrverkeri som kommunen stod for.

Men dette var bare litt bakgrunn.

Folk skal få gjøre det de vil for meg, men jeg undrer meg litt over omfanget. Vi pleier ikke gjøre så mye av nyttårsaften. Da jeg vokste opp hadde vi gjerne familieselskap og maten var veldig enkel, ofte pølse i brød og resten av julekakene. Det var stas, men det var likevel lavmælt. Jeg var på en Rema 1000-butikk i dag. Jeg holder meg unna store butikker som Obs i juleferien, men det var ikke stort bedre på Rema. Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli så hektisk, men det var i alle fall nok til at jeg ble litt stresset. Dette skjer hvert år rett etter at vi har gjort det samme til julaften.

Jeg tror det er mange som har forventninger til denne kvelden, og det leder gjerne til skuffelse. Jeg tror mange opplever at jul aldri blir det den var i barndommen. Det er mye kos i desember, og dette skal toppe seg med årets beste fest på årets siste dag. I kveld skal vi pynte oss og virkelig oppleve noe vi ikke har opplevd siden vi avsluttet 2013. Det er mulig det blir sånn for mange. Jeg pleide å være en av de som hadde store forventninger til nyttårsaften, men det ble jo aldri den magien og det fargesprakende fyrverkeriet inne i meg. Det var på det beste en hyggelig kveld, men ikke mer enn det. Da jeg gikk til sengs tenkte jeg som regel: Var dette alt? Var dette den store kvelden alle snakket om?

Det er vel som å le eller gjøre noe en vanligvis har lett for. Hvis en skal gjøre det på kommando blir det ikke så lett. Det er et press for å ha det gøy i kveld. Jeg er jo ikke noen vinner sosialt uansett, men hvis jeg får i oppgave å uttrykke lykke og trivsel hele tida, blir det sannsynligvis en katastrofe. Jeg er av den typen som har det best hvis jeg får sitte alene, men det blir som regel ikke tolerert. Hvis en er på fest må en være utadvent og virkelig vise at en elsker det sosiale spillet. Det er vel ikke helt meg. Jeg håper alle får en fin kveld, men om det blir den beste kvelden deres siden nyttårsaften i fjor er en annen ting. Siden jeg først var inne på Rema 1000, kan jeg spre litt enkel filosofi fra midt-Norge, det enkle er ofte det beste.

Jeg satser på en rolig kveld hjemme, og har håp og ambisjoner om at 2015 blir et bra år. Med det vil jeg ønske de faste leserne mine et godt nytt år.

4 thoughts on “Party like it’s 1929

  1. Jeg har drukket 3 små glass med øl og en hel slurk med noe “urteburt ” for første gang på mange år . Helt utkjørt og kravlet meg i sofaen. Det er mange år siden jeg så folk på denne måten – men det viktigste var at jeg fikk et menneskes oppmerksomhet om denne grusomme barnevernsaken og dens følger her i landet -og når hun igjen vil komme til og fortelle om fragmenter av den igjen fremover … så er det utrolig hva kvinnfolk kjefene får til -om det er på butikken eller sykehjemmet -så jeg satser på at det er startet og blitt synergieffekter av mitt øloffer i dag . Men nå er det vel rimelig natt her og
    Og ja ,det er en myte om hvor trivelig ting kan bli i andres selskap -om man ikke trives med egen hjerne -og får næring på dens eget nivå : blir det aldri trivelig uansett hvor mange eller få det er . ♡ lig Nytt År til en Stor lytter med nærende hjerne : Jan Olav …Ja ,Du ja ♡

Leave a Reply

