Det glemte Haugesund

Flotmyr busstasjon
Flotmyr Rutebilstasjon er ikke noe vakkert skue, og viser et sentrum som ikke har vært prioritert siden 80-tallet.

Det er populært med nisjer og interesser for de spesielt interesserte, og noen ganger vel så det. Jeg hørte nylig, via lokale medier, om bloggeren Christer Torjussen. Han har tatt jobben som folkeopplyser innen kollektiv transport. Når han tar for seg Flotmyr, er han trygt innenfor det vi kan kalle en rutebilstasjonsblogger. Det er nesten som jeg lurer på om han er avhengig av pomfri og snakker ændalsk. Nei, det var ikke den nedlagte rutebilstasjonen i Arendal denne gangen, men en i Haugesund som kanskje burde lide sammen skjebe.

Den hadde et betydelig potensiale da jeg var guttunge, og hadde nok samme status i mitt hode som den mer kjente i humorserien Lille Lørdag på 90-tallet hadde for figurene Jan Tore Kvalsvik og Vidar Stangnes, men den fortjener nok ironisk harselas i dag. Da jeg vokste opp var det et offentlig toalett i kjelleren med en vakt som satt i ei bu mellom dame og herretoallettet. Onde tunger ville ha det til at hun satt på do i 30 år, men det gjorde i alle fall sitt til at det sannsynligvis var trygt å gå ned i det som var en litt skummel kjeller.

Det var venterom og en kafé i første etasje, og resten av bygningen var et hotell. Jeg tror det i tillegg var en en liten godsavdeling, og de røde HSD-bussene fraktet en del varer ut til nabokommunene. Det var en fin lekeplass rett over gata, og den hadde noe som nesten ikke finnes lengre, en Mary go round/karusell. Jeg svimet mye rundt der i barndommen.

Det er ikke stort mer igjen av rutebilstasjonen enn venterommet i dag, og lekeplassen er en parkeringsplass. Det er vemodig, men det er nok et resultat av at byen ikke satser på sentrum. Det er lenge siden sentrum var viktig for Haugesund. De fleste av oss gir riktignok inntrykk av at vi trenger sentrum, et par uker i august, men vi handler stort sett på Raglamyr og Norheim. Det var forøvrig noen høytflygende tanker for 4-5 år siden. Da kom det først ulike ideer om en ny stadion for FK Haugesund, og jeg tror det også var snakk om et kjøpesenter. Da det ble skrinlagt inviterte kommunen til en arkitektkonkurranse som resulterte i mange spennende forslag. Jeg vet ikke om Terra-skandalen har noe med det å gjøre, men jeg kan ikke unngå å legge merke til at det er mange oppgaver som blir forsømt.

tak over Flotmyr
Dette taket er det mest moderne ved en rutebilstasjon som har vært i et gjennomført forfall de siste 30 årene. Det var ganske behagelig da det kom, men det er kanskje tid for noe mer?

Da kommunen sørget for et tak over perrongene slapp vi i det minste å stå ute mens vi ble pisket til blods av regn, sludd og hagl som gjerne kom vannrett (uten vegger er det derfor bare en viss forbedring). Det sier vel det meste at dette ble sett på som en betydelig investering. Jo, det ble nok godt mottatt av passasjerene, men Flotmyr står nok ikke i stil med kommunens ambisjoner, og innbyggernes ønsker i dag.

Dette er ikke første gang vi hører om forfall i Haugesund. Kommunen er nok ikke spesielt aktiv, hverken som eier eller som en langsiktig planlegger. Haugesunds avis skrev for noen uker siden om Gard skole der elevene har hatt gamle brakker som klasserom, og disse hadde ikke en gang en midlertidig godkjenning. Det hadde de fremdeles ikke 13 måneder etter at politikerne ble gjort oppmerksom på det. Ordføreren sa da at det var noen som ikke hadde gjort jobben sin. Han sa vel det samme etter Terra-skandalen. Det føles kanskje ikke rettferdig, men jeg trodde faktisk at den som satt på toppen hadde ansvaret, selv om han umulig kan ha kunnskap om absolutt alt som skjer i organisasjonen. Bare for å nevne det igjen, Haugesund kommune lånte 60 millioner kroner for at FKH skulle få en stadion som tilfredsstilte fotballforbundets krav.

Men selv om det er lite igjen av det yrende livet som var rundt Flotmyr, liker jeg offentlig venting. Jeg har tilbrakt mange timer på legekontorer, sykehus, kjøpesentra, flyplasser, togstasjoner, busstasjoner etc. Det er noen steder de har noen rare tanker om at gjestene ønsker lyd, og de spiller derfor cheesy musikk, men det er heldigvis unntakene. Jeg har fått ro mesteparten av tiden.

Men tilbake til Flotmyr. Jeg gikk på Sauda videregående skole i perioden 1984-86. Denne bygda ligger 2 timers busstur fra Haugesund. Jeg reiste ikke hjem hver helg, men var hjemme omtrent en gang per måned. Jeg studerte i Bergen 10 år seinere, og Flotmyr var også utgangspunktet da jeg tok bussen til den fantastiske Bystasjonen i Bergen sentrum. Det var forøvrig en flott periode, og Bergen er den eneste plassen jeg virkelig savner.

Jeg har faktisk ikke vært på Flotmyr etter at jeg jobbet som vikarlærer på Tveit videregende skole i 2000. Jeg stod opp grytidlig hver morgen og tok bussen til denne bygda 50 km utenfor Haugesund.

Jeg klarer meg med lite når jeg reiser. Jeg liker at det er et sted i rimelig nærhet der jeg kan få kjøpt gluten og melkefri mat, men jeg ønsker ellers ikke å gjøre noe annet enn å lese. Jeg møter gjerne tidlig opp for å være sikker på at det ikke blir noe stress. Jeg har derfor tilbrakt en del timer på de harde trebenkene i venterommet.

Det skal sies at servicen har gått rett i dass i takt med rasjonalisering. Det var ganske bra da Haugaland Buss drev rutene i byen, og NSB/HSD hadde rutene til nabokommunene. Haugaland Billag solgte godsdelen sin til Suldal Billag i 2003. Bussdivisjonen i HB gikk samtidig inn i HSD Buss. I 2006 dannet Gaia Buss og HSD Haugaland Buss med 50 % eierandel på hver. I 2007 skiftet selskapet navn til Tide Buss Haugesund. Dette selskapet ble en del av Tide Buss AS i januar 2011 (dette selskapet var igjen en fusjon mellom HSD og Gaia i 2006).

Fylket har på en måte gjort det mer oversiktlig for passasjerene i dag, samtidig som det er mer forvirrende. Det er i dag Kolumbus som frakter busspassasjerer i Rogaland, inkludert Haugesund. Dette er et fylkeskommunalt foretak som ikke eier noen busser, men som kjøper tjenester fra uavhengige buss og båtselskaper. Det er derfor ulike selskaper som kjører i ulike kommuner, selv om det står Kolumbus på alle. Det er fremdeles Tide Haugesund som kjører i Haugesund, men administrasjonen ligger i Stavanger, og det er der ansvaret for markedsføring og informasjon om rutetilbudet ligger.

Jeg er enig i at det er vemodig at denne rutebilstasjonen blir stadig forminsket. Det er ikke mye som skjer der i dag. Det er nesten som å tre inn i en tidsmaskin. Haugesund er stort sett moderne, men det er noen steder der det virker som at tiden har stått stille. Det er det glemte Haugesund. Men det må være hyggelig for Christer Torjussen å tenke tilbake på oppholdet i denne flotte kommunen, og vite at vi ikke ville at han skulle forlate den.

Jeg har ikke rettighetene, så jeg viser bare til noen gamle bilder fra Digitalt Museum. Her finner du også et bilde av den nevnte lekeplassen. Bortsett fra at den er borte, har det faktisk ikke skjedd mye siden 50-tallet. Det er kanskje like greit å rive bygningen før noen finner på at den må fredes.

2 thoughts on “Det glemte Haugesund

Leave a Reply

