Boklista

When you control a man’s thinking you do not have to worry about his actions. You do not have to tell him not to stand here or go yonder. He will find his “proper place” and will stay in it.
Carter Woodson fra The Mis-education of the Negro (1933)

Jeg kom over en liste i forbindelse med at jeg drev research for et innlegg jeg skrev på den engelske bloggen min. Jeg har skrevet en del om sensur av tanker og ideer i det siste, og dette er innenfor det samme temaet. Listen som University of Saskatchewan i Kanada har satt sammen er bøker som har blitt sensurert eller forsøkt sensurert ved folke, grunnskole og høyskole/universitetsbiblioteker i Nord-Amerika.

Noen av bøkene er helt forståelige, som f.eks. The Story of Little Black Sambo fra 1924. Jeg mener jeg hadde liknende bøker i min egen barndom, og jeg tviler ikke på at det finnes tilsvarende bøker selv i dag. Men det er vanskeligere å forstå mange av de andre bøkene på lista.

Her er noen av dem med begrunnelsen for hvorfor de har vært ulovlige i de nevnte bibliotekene:

The Butter Battle Book av Dr. Seuss oppmuntret til krig. 1984 av George Orwell var pro-kommunstisk og hadde eksplisitt, seksuelt innhold. Løven, heksa og klesskapet av den kristne forfatteren C.S. Lewis ble forbudt fordi den fokuserte på trolldom og det overnaturlige. To Kill a Mockingbird kan ifølge begrunnelsen føre til at svarte elever blir mobbet p.g.a. stereotyper i boka. De hevdet at A Wrinkle in Time hadde et blandet budskap i forhold til kampen mellom det gode og det onde. Dette skal være fordi Jesus blir nevnt sammen med andre individer som Jordas forsvarer mot ondskap.

Dette er vanvittig, og en kan lure på om de i det hele tatt har lest bøkene. Noen av disse bøkene er gamle, og en skulle tro at det dreide seg om en tankegang som ikke finnes lenger, men dette skjer fremdeles. Harry Potter-bøkene kom f.eks. på denne tvilsomme lista fordi trolldom er sentralt i bøkene. Roald Dahls Heksene er visst nok en allegori for voldtekt. HVA??? En annen Roald Dahl bok, Verdens største fersken, skal visst inneholde grov språkbruk og oppfordring om ulydighet mot foreldre og voksne generelt. Jeg lurer på om vi kan tillate barnelitteratur i det hele tatt hvis det er et krav at den skal oppfordre til blind lojalitet. Ønsker vi egentlig at barn ikke skal stille spørsmål, spesielt hvis det dreier seg om voksne de ikke kjenner?

Jeg skal ikke gå gjennom lista og plukke argumentene fra hverandre, selv om det er veldig lett å gjøre det. Jeg bare nøyer meg med å slå fast at de som har tatt disse avgjørelsene gjennom årenes løp ikke har rimelige, logiske forklaringer på handlingene sine.

Det er litt vemodig å tenke over at få, hvis noen, av de bøken jeg leste i oppveksten blir regnet som relevante i dag.  Jeg skrev i det nevnte engelske innlegget om en håndfull engelske/amerikanske bøker vi har lest sammen med datteren vår. Det dreier seg om veldig underholdende bøker som også er lærerike. Det er det som er poenget. Bøker har en viktig funksjon i å utvikle tankene, utfordre oss, utvikle empati for f.eks. andre kulturer og sosiale klasser, kritisk tenkning, tanken om at en ikke skal godta noe bare fordi en person med autoritet sier det etc. Jeg glømmer ikke funksjonen litteratur har som underholdning og flykt fra virkeligheten, men vi må ha mer.

a wrinkle in time
På denne kvelden da barna kler seg ut for å skremme vekk onde ånder, er kanskje den største frykten for andre at disse barna utfordrer det etablerte tankesettet.

Det er den type bøker jeg gjerne vil oppmuntre til å lese. Jeg skrev om noen av disse i My daughters booklist. Denne helga skal jeg ta en tur nedover memory lane og lese en gammel favoritt, ei av de bøkene som har vært forbudt ved noen biblioteker i USA, A Wrinkle in Time. Den er forøvrig helt oppe på 23. plass på American Library Associations liste over de 100 mest “challenged”  i perioden 1990-2000. En av grunnene til at jeg tror den er bra for jenter å lese er at det er en av få bøker der ei jente er helten. Boka kom ut i 1962 og det har vel ikke vært alt for mange litterære tenåringshelter for jenter i årene etter det.

14  år gamle Meg blir sett på som en bråkmaker, men det er hun som blir helten i denne historien. Hun må redde faren og lillebroren fra det som representerer ondskapen i denne fortellingen. Men det er visse ting hun må lære først, som å legge vekk behovet for konformitet (tanken om at alle må oppføre seg likt), og akseptere at hun er forskjellig fra de fleste andre. Hun må også lære seg tålmodighet. En forstår ikke alt umiddelbart. Det er noe som utvikler seg over tid. Men framfor alt er dette fortellingen om ei jente som er redd, men som trosser frykten for å hjelpe de hun elsker mest. Det er noen ganger en må handle.

Jeg forstår fremdeles ikke hva som gjør A Wrinkle in Time kontroversiell, men det er kanskje en del av det som virker å være en trend. Vi lever i en tid der det virker som at vi blir oppfordret til å være passive og godta det meste som går mot oss. Jeg tror det er i den konteksten vi må se dette. Det er mye som trekker i samme retning, og resultatet blir kanskje et comeback for et klassedelt samfunn, for veldig mange blir ikke forberedt på det samfunnet de må klare seg alene i. De som foretar en klassereise oppover drar i økende grad stigen opp etter seg, mens mange tar en motsatt klassereise. De klarer seg dårligere enn foreldrene sine. Det er sant som den utenrikspolitiske forskeren Asle Toje har sagt, at det aldri har vært farligere å være fattig enn det er i dag. Det gjelder i Norge også. Selv om mange, bl.a. innen barnevernet, mener at staten eier alle barn, kan vi ikke overlate den virkelige utdannelsen av barna til myndighetene.

Hvis vi gjør det vil planene forandre seg etter hvem som er i posisjon, og det er kanskje det vi ser konsekvensen av nå. Vi trenger kort sagt menesker som tenker de farlige tankene.

Les også   Bøkene forsvinner og Farlige tanker.

Leave a Reply

