Bøkene forsvinner

bibliotek i Kansas Cty
Denne fantastiske fasaden tilhører et bibliotek i Kansas Cty. Budskapet er at bøkene skal være høyst synlige.
Wikimedia commons

Jeg nevnte så vidt i gårsdagens innlegg, Farlige tanker, at bøker kan være enn viktig innflytelse. Da var det snakk om å utvikle empati for f.eks. ulike sosiale klasser. Litteratur er viktig av mange grunner. Det er ikke bare en god lærer, men har også en viktig funksjon som en flukt. Det som på engelsk omtales som escapism.

Jeg synes derfor det er litt trist når jeg leser at den siste bokhandleren i Bronx skal legges ned. Denne bydelen i New York City har et tøft rykte. Det er nok ikke bare et falsk inntrykk som TV og filmer har skapt, for statistikk viser at det er en del kriminalitet der. Dette nettstedet gir bydelen en indeks på 22 der 100 er det tryggeste (det høres absolutt ikke bra ut, og de ligger jevnt over gjennomsnittet for både landet og New York City, men byen jeg bodde i, Little Rock, har faktisk en indeks på 1).

Da jeg vokste opp hadde litteratur begge de funksjonene jeg nevnte. De formet meg, men det var også en trøst og flukt i en hverdag som ikke alltid var lett. Jeg synes derfor det er beklagelig at Barnes & Noble i Bronx skal legge ned fordi leieavtalen deres går ut. Jeg vil tro det er andre plasser de kan leie, men det har nok mer med at denne bokkjeden har slitt over hele landet. Handlevanene har nok forandret seg, og mye foregår på nettet, også for Barnes & Noble.

En butikk som Barnes & Noble burde likevel kunne klare seg bra i Bronx. Den er nemlig ganske urban. Jeg husker da jeg bodde i Little Rock i 2001-2002. Jeg ble ganske overrasket den første gangen jeg gikk inn på Barnes & Noble. Da satt det folk ved bord der, drakk kaffe og spilte sjakk. Det er mange byer og tettsteder som liker å tro at de har en urban livsstil, og det stemmer vel på mange måter. Denne type bokhandler høres perfekt ut i et slikt miljø, men det er kanskje et signal om at det er vanskelig å selge bøker på den gammeldagse måten når en bydel med 1,4 millioner mennesker må klare seg uten.

Men dette er mye større enn urban kultur og gammeldagse kjøpevaner kontra netthandel. Det er mye som trekker i retning av en fordumming av samfunnet. Jeg nevnte sensur på bøker i det forrige innlegget mitt. Det er det festivalen Banned Books Week prøver å rette opp i, for det er dessverre ikke slik at barn blir oppmuntret til å lese de viktige bøkene, de som oppmuntrer til selvstendige tanker og gjerne kritikk av det betablerte, det som vi bare blindt skal godta.

Jeg så det samme i løpet av mine 14 år som lærer. Det har blitt stadig lavere krav til elevene. Jeg skal ikke røpe noe spesisfikt, men kan vel si at jeg ble forventet å la det skure. Jeg prøvde å ta det opp med både elever, foreldre og rektor når det ikke var noe fokus på fag, men det ble vel ikke sett på som et problem. Det virker som at veldig mange vokser opp uten å lese noe med mindre det ligger tvang bak, og knapt nok da.

Jeg prøvde å oppmuntre til lesing og skriving, to ting som jeg tror er viktige ferdigheter. Jeg gjorde derfor mye for å motivere elevene på disse to feltene, men det var en tung jobb. I den siste jobben min var det stor kompetanse på ulovlige spill (p.g.a. aldersgrense), men de skulle ikke lese. Det hadde nok sammenheng med at det stort sett gikk i spill og TV hjemme. Jeg prøvde forgjeves å fortelle elevene at de ikke kunne gå rett fra ungdomsskole til en jobb som elektriker eller tømrer, selv om de hadde slektninger som hadde klart seg uten utdanning. Det er dessuten ikke bare de tradisjonelle fagene en skal lære. Det er viktig å kunne avsløre når f.eks. myndigheter manipulerer deg, eller å kunne drive research sånn at du kan finne informasjon som ikke er lett tilgjengelig. Det handler ikke bare om å lære et fag.

Noen mener at summen av dette er en bevisst strategi for å skape en stor underklasse som på en måte blir sittende fast i en tjenerrolle. Det er en stor mulighet for at det skjer når mange mennesker ikke tar utdannelse, ikke stiller spørsmål ved noe, og generelt er passiv. Hvis vi ikke arbeider for å oppnå noe, kommer vi oss ikke fram. Da er det faktisk mulig at klassereisen går nedover.

Jeg skal ikke ta stilling til om det er en styrt konspirasjon bak utviklingen, men det er i alle fall flere trekk som ser ut til å styre samfunnet i en negativ retning. Det er slik i dag at mange av de som klatrer oppover drar opp stigen etter seg. Det kan bli en brutal oppvåkning for de som regner med hjelp. Jeg tror derfor vi trenger de farlige tankene.

6 thoughts on “Bøkene forsvinner

  1. “Literature is important for many reasons. It’s not only a good teacher but also have an important function as an escape.”

    I use literature as an escape, but in its visual form. I have a hard time sitting down to a wall of words, but I love certain types of literature from the past. I’m in love with historical writing or historical fiction. Right now I am reading Phillippa Gregory’s series, as she writes about the Tutor period.

    I concentrate on English literature, especially Jane Austen. I love watching tv shows and movies detailing the plight of women in the 1800’s.

    When I get overwhelmed, I turn these shows on. I so wish I lived in the UK so I could watch the BBC. They make such great serials.

    1. I listened to your you tube-videos earlier, and when you mentioned litetature I was wondering if Jane Austen was on your list. This is one of the things my wife and I have in common. I escpeially like Jane Austen, Thackeray and Dickens. I haven’t heard about Philippa Gregory,but I’ll look for her when I go the library tomorrow. I agree with you, BBC really do a good job with their literary heritage.

      1. She’s a historical writer. I love her books because she doesn’t deviate too far from what we do know about those in the Tutor era. She focuses on the monarchy. I love it.

        She wrote, “The Other Boleyn Girl”. You might have heard of that. She has been criticized for her portrayal of Anne Boleyn as cold and heartless, but I believe most of the criticism is normal in the historical community.

        I love Dickens, but I try not to read him or watch adaptations when I am sad. He can be sort of depressing, lol. I love Great Expectations, Bleak House, and Nicholas Nickleby.

        My husband is the book fanatic though. He reads constantly. It was one of the reasons I fell in love with him. His reading gave him an incredible grasp of language and uses words I never hear in daily life.

Leave a Reply

