Grov uaktsomhet

ebolautbrudd 1979-2008
Kartet viser alle ebolautbrudd mellom 1979 og 2008. Det viser at verden har klart å begrense spredningen av ebola i nesten 40 år.
Wikimedia comons

Den som har utvist skyld i juridisk forstand, må kunne klandres for sin opptreden. Skyld har flere grader, og vår er kanskje mer etisk enn juridisk, men jeg vil påstå at de landene vi unøyaktig kaller Vesten har et betydelig ansvar. Iføge det siste estimatet fra Centres for Disease Control (CDC) kan så mange som 1,4 millioner mennesker være smittet av ebola i Vest-Afrika i januar 2015. Det begynner å bli tendenser til panikk over det meste av verden, og noen er opptatt av å fordele skyld. Men var dette uunngåelig?

Ken Isaac fra den kristne hjelpeorganisasjonen Samaritan’s Purse vitnet foran en underkomité i den amerikanske Kongressen i august der han sa at det allerede var litt seint å reagere. De hadde sett dette utbruddet utvikle seg så tidlig som april. Han mente at land som Liberia, Sierra Leone og Guinea ikke hadde ressurser til å takle et ebola-utbrudd på egen hånd. Det stemmer med ting jeg har hørt og lest i nyhetene de siste ukene. Jeg hørte om et land som ikke hadde nok sykehussenger, og i annen nyhetssak streiket de som skulle fjerne likene fra gatene. Det høres uforståelig ut for oss. Vi tenker at de må gjøre det som er nødvendig; de kan diskutere lønn når dette er over. Det var den første tanken min, men dette er en ekstrem situasjon. Det må være veldig overveldende når de ikke er i stand til å takle dette, og verden bare ser på.

Jeg har også hørt at vestlige leger og sykepleiere som har blitt smittet, får en medisin som er under utvikling. Thomas Duncan hadde ebola, men reiste likevel til Texas og tok dermed viruset med seg til USA. Han ble fordømt av de fleste, også presidenten i sitt hjemland Liberia. Denne mannen hadde sett hva ebola gjorde med de som ble smittet. Han ble smittet selv da han bar en gravid kvinne til en klinikk. Hun ble avvist der fordi det ikke var plass til flere pasienter, og han bar henne hjem igjen, der hun døde. Han visste at han ikke kunne få behandling i sitt eget land. Det var uansvarlig å sette andre i fare, men jeg kan forstå desperasjonen han må ha følt. Vi gjorde ingenting. Har vi egentlig rett til å fordømme?

Ebola ble oppdaget på 1970-tallet og taktikken har hele tida vært å isolere utbruddene. Det har vært en effektiv taktikk, men av en eller annen grunn gikk de samme landene som har fulgt denne planen i 40 år vekk fra denne planen. Samtidig dukker det opp en medisin. Denne er ikke ferdig testet, og den finnes derfor bare i små mengder. Det er selvsagt mange konspirasjonsteorier i omløp allerede. En av dem er så syk at det høres helt umulig ut, men stormakter og legemiddelindustrien har gjort langt mindre ting for makt og penger før. USA har f.eks. hatt mange skandaler, og den kanskje mest kjente er Tuskegee-eksperimentet der fattige, svarte i USA ble smittet med syfilis. Tanken var å studere hvordan sykdommen utviklet seg, men de fikk ikke behandling. De går nok ikke like langt i dag, men amerikanske myndigheter har likevel lenge vært fristet til å godkjenne testing av miltbrann-vaksine på barn, og da snakker vi om babyer også.

Nå er det noen som sier at det bare er vaksiner som kan stoppe ebola, for hvis dette utbruddet får fotfeste utenfor Vest-Afrika, vil det sannsynligvis bli en pandemi. Det får meg til å tenke på et kjent uttrykk i den engelskspråklige verden: The best predictor of future behaviour is past behaviour. Det høres kanskje ut som noe en hobbypsykolog som Dr. Phil ville sagt, men jeg tror det stemmer. De som har gjort sånne ting før, gjør det gjerne igjen. Når det gjelder politikk har jeg skrevet om amerikansk “past behaviour” i Jokerne og Bakgården. Jeg tipper jeg hadde funnet liknende ting i historien til de fleste andre land som har formet verden (f.eks. Storbritania, Frankrike, Russland, Tyskland).

Jeg kan ikke si om dette var en planlagt spredning, men jeg vil alltid spørre meg selv: Hvorfor var det ingen som gjorde noe i april?

Stop ebola with drugs
Early warning
Thomas Duncan

Leave a Reply

