Dobbelstandard

Jeg har sett noen overskrifter de siste dagene som jeg har hoppet over, men leste den siste oppdateringen i Dagbladet dag, og forstod at det gjaldt den østerrikske forfatteren Peter Handke. Han vant årets Internasjonale Ibsenpris, og det som gjør årets tildeling kontroversiell er at han har støttet Slobodan Milosevic og serberne i tekster on Balkankrigen. Dette har tydeligvis splittet det norske miljøet, og William Nygaard er den siste av mange som er kritiske. Han mener at Peter Handke bør gi prisen fra seg. Det får meg til å lure på om dette er en smule dobbelmoralsk, selv om prisvinneren kanskje prøver å så tvil at Milosevic er skyldig i krigsforbrytelser. Han forsvarer i så fall holdninger som ikke kan aksepteres, men bør vi ikke forvente at de bruker dette prinsippet på alle? William Nygaard er forøvrig tidligere forlagssjef i Aschehoug og nåværende styreleder i den norske avdelingen av PEN, verdens største skribent og ytringsfrihetsorganisasjon.

Jeg har tenkt litt på noe jeg kan sammenlikne dette med. Det mest åpenbare eksempelet er nok Knut Hamsun. Jeg liker bøkene hans, spesielt de han skrev på 1890-tallet. Jeg hadde stor glede av bøkene hans i ungdommen, og da jeg seinere tok norsk grunnfag ga lærerne kun uttrykk for beundring. Kritikken uteble. Man kan kanskje unnskylde Hamsund med at han sikkert ikke hadde forsvart Hitler hvis han visste hva som egentlig foregikk i konsentrasjnsleirene, men han skrev likevel en veldig rosende nekrolog til Hitler i Aftenposten i mai 1945. Der omtalte han bl.a. diktatoren som en ”kriger for menneskeheten.” Det gjør at han i dag er ganske uspiselig for min del.

Jeg likte også Edgar Allan Poe (1809-1849) i oppveksten, og jeg tror han var den første forfatteren, bortsett fra science fiction, jeg leste på engelsk. Interessen min dalte betraktelig da jeg fant ut at han hadde giftet seg med et 13 år gammelt søskenbarn. Han har også blitt kritisert for at han var rasist, men bevisene for det er langt mer usikre.

Men kritikken min rammer nok f.o.f. forfattere som støtter den politiske venstresida.

Ched Guevara
Che Guevara inspirerte mange, og en variant av dette ikoniske bildet hang på mange tenåringsrom i Norge også, men han var egentlig ikke den helten mange trodde han var.
Wikimedia commons

Mange støttet Che Guevara på 1960-tallet, geriljaleder i den cubanske revolusjonen som seinere ble minister i Fidel Castros regjering. Han ble for mange et symbol på motstand og ønsket om å forandre samfunnet, spesielt mot påvirkning fra kapitalisme og imperialisme. Che Guevara blir omtalt som en marxistisk revolusjonær som støttet Josef Stalin. Han hadde en slags legendestatus blant hippier og andre vestlige radikale på 60-tallet. Det var derfor mange unge, også seinere, som hadde et ikonisk bilde av Che Guevara på soverommet sitt.

Det var også mange som støttet Mao Zedung og Sovjetunionen. Vi hyller f.eks. Nordahl Grieg som en frihetskjemper, og han var utvilsomt det også, men han var også leder av Sovjet-Unionens venner. Dette var en lobbyorganisasjon for Sovjetunionen som også hadde nære bånd til Norges Kommunistiske Parti.

Forfatteren Tron Øgrim var en kjent maoist og var sterkt delaktig i opprettelsen av AKP (ml). Han gikk ut av AKP i 1990-årene, men fortsatte som medlem av Rødt. Dette er lovlige organisasjoner, men Tron Øgrim har blitt kritisert for at han støttet tyranniske ledere som Mao og Stalin. Jeg tror likevel ikke det var veldig kontroversielt da han fikk Språklig samlings litteraturpris i 1996. En annen kommunist, Jon Michelet, fikk den samme prisen i 1991.

Da sitter jeg igjen med det jeg tror er et naturlig spørsmål. Hvis vi ikke bruker prinsippene generelt, blir det som i politikken der stormaktene aldri helt klarer å bestemme seg for hvem som er venn og fiende. Ibsen selv utfordret samfunnet med temaer som incest, syfilis, selvmord, eutanasi, kjønnsroller etc. Han hadde nok vært en kontroversiell prisvinner selv.

Wikipedia om Hamsund
Wikipedia om Nordahl Grieg
Huffington Post om Edgar Allan Poe
Wikipedia om Tron Øgrim

Leave a Reply

