Vi støtter barbarene

VG siterer Faten Mehdi Al-Hussaini som sier at ISIS og deres sympatisører ikke følger islam, men djevelen.

Jeg liker det som skjer i disse dager. Da tenker jeg på mobilseringen mot terrororganisasjonen ISIS vi ser i Norge, spesielt den store demonstrasjonen i Oslo i går kveld. Mange høyt profilerte norske muslimer har uttalt seg mot ISIS, og hovedbudskapet er at ISIS ikke representerer dem, og at de ikke er talsmenn for islam.

Det har jeg hatt mistanke om lenge. Jeg har bare overflatisk kunnskap om islam, men hvis jeg skal bruke det jeg kan, og de muslimene jeg har truffet gjennom en del år som en pekepinn, snakker vi om en religion som er fredeligere enn vi kan få inntrykk av i media. Det betyr likevel ikke at jeg aksepterer islam, for vi snakker fremdeles om en religion som ikke har forandret seg all verden siden 600-tallet, og det var vel ikke mange som kunne si at det var en god tid. En kan bare lese hva Human Rights Watch skriver på nettstedet sitt for å få et lite inntrykk av det. Mye av det som har skapt strid innen islam helt siden profeten Muhammed døde har å gjøre med makt, hvem som skal lede muslimene.

Men dette er likevel et sidespor. Poenget mitt er at det har vært mye å kritisere. Dette er ikke den første terroristorganisasjonen som har fått operere uten å bli motsagt, men det måtte noe så ekstremt til som ISIS for å forene laget av norske kjendismuslimer. Det er mange av oss nordmenn som har stått på sidelinjen og lurt på hvorfor ingen ville protestere på seg en fatwa.

Børre_Knudsen
Barbar eller barbar-kritiker? En kan si hva en vil om Børre Knudsen. Han brukte sterke virkemidler, men han forstod at religion er politikk, og lot seg ikke presse til å undertrykke sin egen tro og samvittighet.

Jeg lurer på, hva gjør vi når vi får muligheten? Det er noen kristne som velger å protestere mot ting de mener er i strid med Bibelen. Blant de store stridsspørsmålene finner vi homofili og abort. Det er ikke så store konsekvenser for oss nordmenn. Det har vært noen prester som nektet å gi seg, og det endte med at de fikk sparken, mens andre har latt seg presse til å gi seg.

Jeg lurer likevel på om vi har noen grunn til å kritisere disse. Det er i dag et massivt og ganske fordømmende press mot kristne som viser til Bibelen når de sier at de ikke kan forsvare alt fra å henvise til abort til homofili. Det er vi som er autoriteten som forteller Bibelen hva den skal si, ikke omvendt. Det er veldig vanskelig å snakke ut mot dette tyranniet, selv om vi altså ikke risikerer å bli drept.

Det setter kanskje dette i et visst perspektiv. Kanskje kan vi bruke Faten Mehdi Al-Hussainis sitat på oss selv også. Jeg lurer noen ganger på om vi tror på noen ting som helst, og hvilket samfunn vi i så fall er på vei mot. Den nye religionen eller autoriteten er kanskje menneskerettighetene, men hvis vi tillater at land vi ser på som våre allierte bryter dem, tror jeg ikke spørsmålet er så urimelig. Tror vi på noe det er verdt å kjempe for? Jeg skulle ønske det var noen jeg følte representerte kristendommen. De verdiene vi som kristne en gang eksporterte til andre samfunn, blir ikke lenger sett på som relevante for oss. Jeg tror det er et feiltrinn.

Jeg avslutter med et annet sitat. Den irske politikeren Edmund Burke, som levde på 1700-tallet sa at “the only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.” Vi har heldigvis noen som er villig til å handle, men jeg skulle ønske det var flere. Dette gjelder ikke bare religion. De som har fulgt bloggen min kjenner til engasjementet mitt i forhold til barnevernet.

Det er bare til å velge. Det er nok av saker å plukke fra hvis du vil motarbeide ondskap i Norge.

One thought on “Vi støtter barbarene

Leave a Reply

