Respekt

“Respekt eller aktelse er et begrep for vår holdning overfor andre mennesker som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv.” Wikipedia

Jeg har nettopp flyttet tilbake til Haugesund etter å ha jobbet andre steder i landet i mange år. Når ting etter hvert roer seg skal jeg gjenoppdage hjembyen min. Det har dukket opp flere nye ting her, bl.a. en vietnamesisk restaurant.

Det slo meg da jeg gikk forbi denne at det var rart det hadde tatt så lang tid. Jeg tror det var pakistanere og vietnamesere som kom hit til Norge først, mens vi egentlig ikke har hatt noen stor kinesisk innvandring. Det har vel stort sett vært noen få familier og individer som har innvandret fra Kina, men det finnes likevel knapt nok en norsk småby som ikke har en kinesisk restaurant/take away. Jeg kikket forøvrig på menyen til den nye restauranten. Den var til forveksling lik den de fleste kinesiske restauranter har. Det er kanskje ikke unaturlig, for det har sikkert vært en del påvirkning fra Kina. Jeg aner ikke noe om det, men vietnamesisk mat er kanskje en blanding fra ulike kulturer. Det er muligens et uttrykk for det når denne vietnamesiske restauranten kaller seg for en sushirestaurant, noe som er typisk japansk. Jeg kommer nok til å besøke stedet, men er ikke kvalifisert til å si noe om hvor typisk vietnamesisk den er. Det er uansett bra at denne dukket opp.

Jeg vet ikke om det var pakistanere og vietnamesere som ikke ville skille seg ut, eller om samfunnet på 70-tallet ga ”våre nye landsmenn” kraftige oppfordringer om å assimilere, men disse to store undergruppene av innvandrere har vel ikke vært blant de mest synlige utenfor de store byene. Det har også blitt diskutert mye om hvor integrerte de er i samfunnet. Det er i så fall noe myndighetene må ta på sin kappe.

Norsk innvandringspolitikk er ganske forvirrende. Mange snakker uanfektet om å assimilere. Det innebærer at innvandrerne skal tilpasse seg det samfunnet de flytter til, og akseptere det som er normen der. Det støtter jeg langt på vei, noe jeg har blogget en del om tidligere, men det kan gå for langt. Innvandrere som bestemmer seg for at de vil bli boende her, må etter min mening oppleve et visst press mot å akseptere å bli mer norske enn de ville vært i f.eks. Lahore eller Saigon/Ho Chi Minh-byen, men det må ikke bli slik at de blir presset til å gi opp sin egen kultur.

Integrering er egentlig det samme, men det går seinere. Dette innebærer at vi lar innvandrere beholde sin egenart, men med en forventning om at de går opp i befolkningen i løpet av et par generasjoner. Tanken er at vi kan la innvandrere kle seg som de vil, ha de holdningene og den etikken de vil, ha de familieforholdene de vil, men det vil ikke vare. De vil før eller seinere bli norske. Det er i alle fall tanken bak.

Vi snakker i dag om det like forvirrende begrepet multikulturalisme. Det betyr at innvandrere skal få bevare alt sitt, mens de ikke trenger å forholde seg til det landet de har flyttet til. Dette er mildt sagt problematisk, for det er som å si at f.eks. frigjøring er greit nok for norske kvinner, mens kvinner fra bl.a. muslimske land ikke skal få disse frihetene. Jeg vet ikke om de virkelig gjennomførte det, men det ble snakket om i Storbritannia for noen år siden at de skulle innføre Sharialover. Landets muslimer skulle leve under disse lovene, og altså ikke forholde seg til de samme lovene som kristne, ateister, hinduer etc. Det blir som om myndighetene sier at de er både for og mot kvinnefrigjøring og homofili f.eks.

Jeg tror ikke mennesker fra andre religioner blir boende i Norge, etter at behovet for beskyttelse er over, fordi de foretrekker å leve under islamsk lov. De blir her fordi de vil ha mer frihet, og det er en fordel for oss også at disse strenge, isolerte religionene forandrer seg i møtet med andre kulturer. Kanskje er det rett og slett en form for rasisme mot innvandrere at vi har rotet dette så grundig til?

Norge er i utgangspunktet et kristent land, d.v.s. at vi er et land som en gang hadde verdier og mennesker som viste solidaritet. Jeg synes det er tydelige tegn på at det er langt mindre av dette i dag. Mange er i dag mer opptatt av en individuell spiritualitet enn den religionen de tidligere utøvde i fellesskap med andre. Kanskje er vi i ferd med å miste enheten, den felles identiteten vi en gang hadde?

Dette får meg til å undre. Jeg har mer tro på religion enn ateisme som et kompass for samfunnet. Jeg er ikke opptatt a at vi skal respektere andre kulturer for enhver pris. Det viktige er de gode verdiene vi som kristne en gang trodde på selv. Jeg tror det er snakk om en misforståelse hvis vi tror at respekt betyr å godta, og dermed ikke kritisere andre kulturer. Det er vel det som gjør det kontroversielt å kritisere land som enten er en av våre allierte, eller en alliert av en alliert (f.eks. Israel, Saudi Arabia, opprørere i Syria etc.). Vi godtar mye fra disse samfunnene som vi kritiserer hos andre.

Det er ikke det samme om vi har multikulturalisme (eller et flerkulturelt samfunn, som i bunn og grunn er det samme), integrering eller assimilering. Det er forskjell på å akseptere at innvandrere bor her, og å ønske dem velkommen. Jeg er ikke sikker på om vi har gjort noen av delene. Det er ikke bare enkelt med mangfold i et samfunn som verdsetter enhet. Jeg vet ikke hva nordmenn tenkte da landet begyndte  å få arbeidsinnvandring på 60-tallet, men jeg tipper at dette var nok et elitisk vedtak av politikere som ikke trenger å leve med konsekvensene.

Offisielt er det ingen andre holdninger enn respekt og aksept av innvandrere som blir tolererert. I praksis begynner vi å se tendenser til “hvit flukt”, d.v.s. at hvite nordmenn flytter ut der andre kulturer flytter inn. Det har nok noe med at det er lettere å vise respekt hvis pakistanere og vietnamesere kan vise oss den høflighet det vil være å være pakistaner og vietnameser i Lahore og Ho Chi Minh-byen.

Kilde:
Rødt, hvitt og blått – Asle Toje

Leave a Reply

