Kan man kjede seg i hjel?

bandak i dalen
Dette var en av favorittplassene mine å være alene tidlig på morgenen. Dette er Tangane bak Dalen Hotell.

Hva skjer med deg hvis du vet at du må tilbringe de neste 15 minuttene alene, i stillhet? De fleste klarer dette fint i visse situasjoner. Vi er stort sett stille på bussen/toget/flyet og på et venterom, og er på en måte alene i vår egen boble, men vi er som regel ikke helt alene med tankene våre der. Det er ofte en radio på eller folk som snakker. Hvis vi ikke får noen inntrykk drar vi gjerne fram en bok/avis/mobil etc.

Men hva hvis du må være helt alene med tankene dine? Jeg tviler ikke på at du klarer det, men er du komfortabel? Klarer du å underholde deg selv med din egen hjerne som det eneste hjelpemiddelet? Er det mulig å være alene hvor som helst? Er det lettere hjemme?

I et av de 11 eksperimentene som ble gjort i en studie ved University of Virginia  måtte deltakerne være alene i 15 minutter (uten mobiltelefon, lesestoff eller skrivemateriell). Mange mistrivdes med situasjonen. I neste omgang prøvde de om noen av deltakerne heller ville gjøre noe de ikke likte, enn å være alene med tankene sine. Da fikk de gi seg selv svake elektriske støt. Det var hele 12 av 18 menn og 6 av 24 kvinner som benyttet seg av den muligheten. Det er med andre ord mange som heller vil gjøre noe de misitrives med enn å være alene.

Det er egentlig ikke veldig overraskende, for jeg har som lærer sett dette i skolen. Jeg synes likevel dette høres veldig betenkelig ut. Kanskje er dette så alvorlig at det sier noe om den mentale helsen vår? Jeg tror vi er så avhengige av underholdning at stillhet gjør oss sprø. Det virker ikke som det er mye rom for ettertanke og bearbeiding av tanker og følelser. Da jeg vokste opp var det ofte gateartister om sommeren, selv i gågata i lille Haugesund. Det finnes sikkert fremdeles, men jeg tror ikke folk lytter like mye i dag. Vi har hele verden i lomma (mobilen), mens vi hjemme får stadig bedre bilde og lyd. Det er nok ikke mange som lar seg imponere av en som spiller akustisk, enten det er i Haraldsgata eller på Karl Johan.

Livet byr på mange nok utfordringer. Hva skjer med oss hvis vi ikke er komfortable med vårt eget sinn? Mye av det vi foretar oss virker å ha som mål å blokkere for våre egne tanker. Kan vi klare oss like bra selv om vi mister kontakten med oss selv?

Kilde:
https://news.virginia.edu/content/doing-something-better-doing-nothing-most-people-study-shows

4 thoughts on “Kan man kjede seg i hjel?

  1. Personlig regner jeg det som en nødvendighet å kunne være alene med tankene mine. Helst i skogen, i parken eller ved sjøen. Da faller jeg inn i en slags meditativ tilstand. Men jeg vil ikke ha noe tidspunkt hengende over meg. Jeg har ikke samme glede av stillheten og mine egne tanker hvis jeg visste at det kun var for 15 minutter. Da ville jeg nok sittet å sett på klokka – og kjedet meg.

    1. Jo, du er nok inne på noe der. Det er ikke lett å oppnå denne roen på kommando. Det verste jeg vet er å vente på noe. Sommeren 2012 ble ganske spolert for min del. Da bare ventet jeg på flyttebilen som skulle ta tingene våre til Nordland. Det er usikkerhet denne sommeren også etter at jeg ble arbeidsledig, og det er et åpent spørsmål hva som skjer. Det gjør meg rastløs.

  2. Jeg elsker stillhet. Da jeg var liten levde jeg med en familie som måtte ha på bakgrunnstøy hele tiden, jeg ble nesten gal. Fikk aldri fred for å tenke, så jeg brukte mange timer etter de andre hadde lagt seg til å tenke og bare ha det helt stille rundt meg. Jeg liker å ha folk rundt meg også, men hvis jeg ikke får mine minutters stillhet i løpet av en dag så blir jeg gal.

    1. Ja, stillhet er fantastisk. Det virker som mange tror at jeg opplever den verst tenkelige fortvilelse når jeg er alene. Det minner meg litt om en episode av Ole Brum jeg så sammen med datteren min for flere år siden, da hun var i rette alderen for det. Alle hadde et prosjekt der de etter tur skulle gjøre eselet glad. De trodde nemlig han gikk opp til en høyde for å se på skyene fordi han var trist. Men han ble glad av å sitte der alene og nyte naturen. Det er god medisin for meg også.

Leave a Reply

