Ferie på budsjett

lete etter skjell
Når vi ikke har planlagt noe spesielt passer det med en tur til stranda. Sommer til tross, dette var en kjølig dag, men perfekt til å plukke fine skjell og steiner.

Vi er turister i vår egen kommune denne sommeren. Det var en debatt på forsommeren om at mange familier ikke hadde råd til å ta barna sine med på tur. Jeg tror mange tar for gitt at ferie er en utenlandstur, men jeg vil hevde at det er opplevelser. Det er viktig at familien opplever ting om sommeren som de ikke gjør resten av året. Jeg synes derfor hele debatten var litt merkelig.

Dattera mi var på SFO de første to ukene av ferien, men nå skal det bli lek og moro resten av sommeren. Hun har allerede hatt en overnatting hos ei veninne, og det blir et besøk andre veien også. Det blir dessuten en del turer til stranda.

vi leter etter liv i en dam
Vi fant liv i en dam nesten nede ved sjøen på campingplassen. Det er alltid fascinerende.

Vi bor et par kilometer fra en campingplass, og det er en populær lekeplass. De som eier plassen har ikke noe problem med at lokale familier kommer. De har bl.a. to store trampoliner og et stort sjakkbrett.

Jeg liker museer, og det er det faktisk ikke vanskelig å få

spionflyet u2
Jeg var mest fascinert av spionflyet u2

jentungen med på. Det må imidlertid være noe for henne der. Vi har vært på flymuseet i Bodø flere ganger. De har bl.a. en flott flysimulator der. Jeg har skrevet om det amerikanske spionflyet U2 som var på vei til Bodø da det ble skutt ned. Det fløy over Sovjetunionen mens det prøvde å ta bilder av sovjetiske rakettbaser. Det er nok min favoritt.

Tarisai inne i fly
Det var nok mer spennende for jentungen å late som hun var pilot.

Det har vært en god del dager så langt som forsåvidt har vært fine, men med bare 8-9 grader og en kald vind er det greit å ha et innendørs alternativ.

dukker i sovepose
Det er livlig når dukkene overnatter på loftet.

Flymuseet var et, og når vi er hjemme blir det gjerne god, gammeldags leking. Hvis det er noe ungen min ikke har for lite av, så er det dukker. Jeg har skrevet om mixis-dukkene hennes tidligere i Baby Mama Drama og Det gode alternativet. Siden den tid har hun bl.a. fått dukker fra Brave, Frozen og Winx. Hun fikk noen nye dukker til bursdagen i år, samt klær og soveposer.

Vi var forresten på museet i Reipå i dag. Dette er en gammel skole der barna som kom langveisfra bodde på skolen. Det ble en fin dag med gammeldagse leker utendørs. Jeg ble likevel litt overrasket over at det bare var oss og en annen familie på et arrangement som hadde blitt annonsert. Det var forresten en veldig dyktig guide der som nettopp hadde startet i jobben, og hun sa hun drev mest brannslukking siden jobben tydeligvis kom brått på. Med den entusiasmen hun viste, håper jeg hun får flere besøkende etter hvert.

Her er noen flere bilder fra dagen i museet. Det ble en artig opplevelse med gammeldagse leker. Det er dessuten alltid populært når barna ser at gamlingene ikke klarer det som er en selvfølge for dem selv:

Vi har mye på lager. Jeg vokste opp på fotball, badminton, crocket, dart, ringspill, boccia etc. Det virker fremdeles. Vi skal leke mye i hagen i sommer og selvfølgelig farte rundt i kommunen. Det krever en del å ha ferie på budsjett. Det betyr ikke minst at du må være mentalt til stede, men jeg er ikke enig i at det blir en sommer uten opplevelser. Jeg skulle likevel ønske det var mulig å oppleve disse tingene uten den innpåslitne myggen.

Leave a Reply

