Ønsker ikke innflyttere

Da jeg fikk jobben i Meløy kommune ble jeg informert om at det fulgte en lærerbolig med jobben. Jeg var 130 mil unna, og midt oppe i flytteforberedelsene var jeg glad for at jeg slapp å lete etter noe. Jeg bodde allerede i folkefattig  utkant, og visste at det sannsynligvis ikke var noe ledig på det private markedet.

Vi gledet oss derfor til å flytte inn i en nyoppusset leilighet. Det viste seg at den var  langt fra innflyttingsklar, men det hindret ikke kommunen i å kreve 8 000 kroner/mnd for plassen. Da opplevde jeg det plutselig ikke som så generøst at kommunen betalte for flyttelasset mitt fra Telemark til Nordland. De har tjent det inn igjen, og vel så det, på en overpriset leilighet.

verandadør
Verandadøren i første hadde ikke lås. Dette tauet var låsen i 2. etasje. Det var en noe uvant standard, men det er visst det som er standarden her.

Jeg fikk et aldri så lite flashback til velkomsten vår da jeg leste om siste nytt fra Glomfjord nylig. REC-konsernet investerte 3,5 milliarder i bygninger og utstyr i Glomfjord, men de la ganske raskt ned virksomheten i Norge. Det ble nylig kjent at boet etter REC bare fikk 19,5 millioner for de fem industribyggene de hadde i Glomfjord. Det virker i utgangspunktet som en bra plass å etablere seg, men Norwegian Crystals (NC) angrer muligens litt på det i etterkant. De kjøpte deler av REC-eiendommen for 12 millioner, omtrent 1 % av byggekostnadene. Da Avisa Nordland skrev om dette mente de det var billigsalg. Selv Teknisk Ukeblad refererte til det som en spottpris, men NC har vel et poeng når de viser til at eiendommen ble annonsert på verdensmarkedet i lang tid, og at de var den eneste bedriften som viste interesse. Da kan en ikke forvente høy pris.

Meløy kommune burde være fornøyd med at noen i det hele tatt er interessert i å etablere seg i utkanten. Det virker derfor litt rart at kommunens takstmann har satt eiendommens verdi til 525 millioner. Det er ikke fordi den er verd det, for ingenting er verdt mer enn det markedet er villig til å betale, men det har med eiendomsskatt å gjøre. Kommunen mener nemlig de kan kreve 3,7 millioner i årlig eiendomsskatt. Hvis de legger markedsverdien til grunn, som altså er på 12 millioner, blir det bare 112 000 kroner i eiendomsskatt. Dermed starter Norwegian Crystals virksomheten i Glomfjord med en konflikt med kommunen.

Det høres ubehagelig kjent ut. Når det gjelder meg og min familie, har vi prøvd å få hjelp til dattera vår, noe jeg har beskrevet utførlig tidligere. Det kan virke som kommunen er mer interesssert i inntekter enn tjenester. Kanskje er det et mønster i bygde-Norge? I sommer må forøvrig 3 av bygdene i kommunen klare seg uten legekontor. Alle må til kommunesenteret Ørnes. Det hadde ikke overrasket meg om det blir en permanent løsning hvis klagene uteblir. Det er nok en del som må ta taxi til legen i sommer, og jeg antar det er en utgift Pasientreiser betaler. Det er sikkert fristende for kommunen å kutte enda litt på helsebudsjettet, men vi får se hvor tøffe de er. Jeg vet at det er dyrt å drive en kommune, og at kommunen mistet betydelige inntekter da REC pakket sammen, men jeg lurer på hva de bruker pengene på. Det virker ikke å være på tjenester som spes. ped, skole og helse i alle fall. Denne kommunen raste 110 plasser på NHO kommune-NM i perioden 2008-2012. Det virker ikke som det har blitt bedre de siste to årene i denne kommunen som har kraftinntekter. Les om det i DN. REC la forøvrig ned fabrikken i Glomfjord høsten 2011, så det forklarer ikke den svake plasseringen.

glomfjord
Glomfjord har hatt industri lenge og vil sikkert ha en solid industripark i framtida også, men det er ikke garantert. Kanskje mister kommunen gyldne muligheter ved å kreve for mye?
Kilde: Glomfjord Industriparks facebookside

Jeg lurer på hvor attraktiv Meløy er for innflyttere. Jeg fikk en mail fra en utflytter etter forrige gang jeg skrev om mine erfaringer i kommunen. Han bodde på Østlandet og lurte på om han skulle flytte tilbake etter mange år vekke. Jeg tror det er like greit at han holder seg der han er, spesielt hvis han trives, for dette er ikke en lett plass å finne seg til rette på. De tjenestene han etterlyste, bl.a. skole, er dessuten problematiske.

Jeg liker en del av menneskene som bor her, men det er vanskeligere  å forstå kommunen. Jeg har opplevd andre kommuner som umedgjørlige også, men Meløy har vært spesiell. Jeg har hørt om liknende historier i andre utkantkommuner, men det var en sjokkartet opplevelse å erfare det selv. En kan undre seg over om slike utkantkommuner er litt bortskjemte. Hva skal de gjøre den dagen innflytterne eventuelt velger andre kommuner?

Les hele kommune-NM 2013-rapporten.

Leave a Reply

