En uventet suksess

Jeg kom til å tenke på noen av de fantastiske barnebøkene den engelsksspåklige verden ha gitt oss. Dette var bøker som egentlig ikke skulle ha blitt gitt ut. Flere av forfatterne hadde ingen planer om å publisere bøkene.

Jeg tror Lewis Carrol skrev for å underholde barn før disse historiene ble publisert. Lewis Caroll var et pseudonym, men han ga ut fagbøker under sitt eget navn, Charles Lutwidge Dodgson. Han var en usannsynlig barnebokforfatter. Han var matematiker og det var dette han skrev om. Han var egentlig perfekt som matematiker, og var kjent for orden og punktlighet. Mange hadde sikkert opplevd han som pedantisk i dag, men han var tydeligvis flink med barn. Det blir sagt at dronning Victoria ble så begeistret etter å ha lest Alice in Wonderland at hun bestilte alt av Lewis Carroll. Hun ble nok ganske skuffet av at det stort sett dreide seg om matematikk.

Dr. Seuss heter egentlig Theodore Gazel. Han jobbet i reklameavdelingen til Standard Oil i 15 år. Det store gjennombruddet kom i 1954 da Random House ba han skrive ei lesebok for barn der han skulle bruke 220 ulike ord. Dette var et svar på en kritikk av barns lesefedigheter som kom fram i en artikkel i Life Magazine. Det ble til The Cat in the Hat som ble gitt ut i 1957. Det er flere nettsteder som nærmest sier at Dr. Seuss foraktet barn. Kona hans skal ha sagt i et intervju at “he was always thinking: “What might they do next? What might they ask next? He couldn’t just sit down on the floor and play with them.”

Det høres ut for meg som at han bare var litt utålmodig, og at han kanskje var redd for at barna ikke skulle like bøkene. Han har også uttalt seg om vanskene med å oppdra barn, men jeg tror det blir for drøyt å si at han ikke kunne fordra dem. Men det var likevel tilfeldigheter som startet den karrieren som ga oss bl.a. Grinchen.

black riders
Jeg oppdaget Ringenes Herre tilfeldig som 16-åing. Det var en fantastisk reise.
Dette er en kulltegning av Cynthia Blar

Jeg flyttet på hybel i Sauda som 16-åring. Jeg var en flittig bruker av bygdas bibliotek, og oppdaget tilfeldigvis Ringenes Herre der i 1984. Det var en fantastisk og uventet reise som gjorde at en liten hybel ble ganske trivelig. Både John Ronald Reuel Tolkien og C.S. Lewis var alvorlige professorer som skrev for like alvorlige voksne, men de har gitt oss to fantasy-serier som er mer populære enn noensinne.

Roald Dahl var pilot i det engelske flyvåpenet under 2. verdenskrig, men ble alvolig skadet en gang han måtte nødlande i ørkenen i Egypt. Han fortsatte å fly både i Egypt og Hellas, men den hodeskaden han hadde pådratt seg, gjorde at han ble bevisstløs i lufta. Han ble derfor dimittert. Han begyndte å skrive mens han jobbet ved den britiske ambassaden i Washington, men det var langt fra barnevennlig i starten. Jeg huske jeg leste noen temmelig bisarre noveller av han i ungdommen.

Peter Rabbit
Illustrasjon til Peter Rabbit

Beatrix Potter studerte sopp, og hun samlet og tegnet 270 arter. Hun utviklet etter hvert en teori om at lav er to organismer som lever sammen i en symbiose. Dette ble ikke godt mottatt, men artikkelen hennes ble lest opp i The Linnean Society of London seinere. Hun fikk ikke være til stede siden hun var kvinne. Den offentlige beklagelsen og anerkjennelse av teorien hennes kom først i 1997. Som barnebokforfatter har hun bl.a, skevet om Peter Rabbit.

Isaac Asimov er en av de beste innen science fiction. Han skrev for det meste for voksne, men skrev også science fiction for barn, bl.a. David Starr, Space Ranger. Men han var professor biokjemi og gjorde pionerforskning på blodtyper, Jeg husker jeg kjøpte fagboka Supernova – Universets hemmelighet på et salg på en bokhandler i Haugesund i ungdommen. Han var vitenskapsmann hele livet, men var like opptatt av å skrive skjønnlitteratur for barn og unge.

Det hadde vært tragisk hvis disse forfattene holdt seg til det de egentlig skulle bruke yrkeskarieen sin til. Nå har ikke jeg kapasitet til å skrive på mitt bokprosjekt mens jeg jobber og det stormer rundt oss, men det er inspirerende å tenke på at det som ble oppfattet som kjedelige fagfolk, var veldig kreative og barnslige.

Jeg håper jeg får ut mine historier også.

Kilde: Wikipedia

2 thoughts on “En uventet suksess

  1. Hei John Olav!!

    Jeg håper du får gitt ut bok, jeg blir den første til å kjøpe den, du er flink til å skrive!!

    Interessant om de ulike forfatterne, som i utgangspunktet hadde andre arbeid , men ble gode forfattere! Rart å tenke på at tilfeldigheter og hendelser, gjorde at de begynte å skrive…, og så ble de berømte verden over, og attpåtil i flere generasjoner! Snakk om suksess!!

    Berit

Leave a Reply

