Hva gjorde du, pappa?

 

Britisk propaganda plakat fra 1. verdenskrig
En britisk propagandaplakat fra 1. verdenskrig. Laget av Savile Lumley og ble bestilt av The British Parliamentary Recruiting Committee.

Jeg kom til å tenke på en britisk propagandaplakat etter at jeg skrev innlegget Makt til å ødelegge og evne til å skape seint i går kveld. Jeg tenker spesielt på avslutningen. Hva gjør jeg med min stemme?

Jeg hadde ei bok i kunst og håndverk på lærerhøgskolen som brukte dette bildet som et eksempel på hvordan vi kunne analysere et bilde. Jeg husker ikke detaljene nå, men mener det var mange elementer i bildet som ville vært indikasjoner på overklasse. De som så bildet i 1915 ville umiddelbart ha forstått at mannen i stolen var fra overklassen. Det var vel slik i begge verdenskrigene at noen av de som hadde innflytelse brukte denne for å holde sin familie utenfor krigsinnsatsen.

Det resulterer gjerne i ubehagelige spørsmål fra barn og barnebarn. Hva gjorde du i krigen, pappa/bestefar?

Jeg nevnte en forelesing om M i det forrige innlegget mitt. Det var en mann som startet sin akademiske karriere med å studere ungdomskulturer. Han brukte begrepet M for makta om negative krefter i samfunnet. I dette tilfellet var det spesifikt om krefter som påvirker ungdommer, men det er et generelt problem. Det er negative krefter overalt i samfunnet, og personlig tror jeg den skjuler seg der den er vanskelig å identifisere. Den blander seg gjerne med positive elementer.

Denne foreleseren mente vi alle hadde et ansvar for å kjempe mot M i livene våre, for den er vel en del av den menneskelige naturen. Det minner forresten om noe Henrik Ibsen skrev. Jeg mener han skrev noe slikt som “at å leve det er å kjempe med trollene i hjertet og hjernens hvelv.” Det høres ut som en fornuftig filosofi. Da blir kanskje spørsmålet: Hva gjorde du i kampen mot M, pappa? Det kan være alt fra miljøvern, til at barn får større rettsvern i barnevernet og fylkesnemnda, til kreftsvulsten Monsanto. For min del er det like mye snakk om hva jeg gjør for at dattera mi skal få et godt liv. Det innebærer en konstant kamp mot kommunen.

Leave a Reply

