Sommersprell

fiskeillustrasjon
Illustrasjon fra Jonas og Sara på skattejakt, av R. Sundhell

Det har vært mye snakk om ferie de siste dagene. Det virker som noen mener at det nærmest er barnemishandling hvis barna må være hjemme hele sommeren. Jeg har vært inne på dette i Klassereisene og En ødelagt barndom.  Lammelårtanker hadde liknende tanker i Sommerferiearroganse.

Vi skal sannsynligvis flytte i sommer, og det er derfor spesielt viktig at vi er forsiktige med pengene. Det blir derfor en ny lavprissommer på oss. Jeg er ikke enig med de som mener at barna får psykiske skader av dette. Jeg husker med stor glede da jeg fikk den første fiskestanga mi. Jeg fikk også ei bok sammen med stanga, omtrent samme størrelse som ei lommebok. Det var noe som Abu Garcia hadde laget. Jeg antar det var reklame for fiskestengene og snellene de lager, men denne reklamen var i alle fall gull verdt for meg.

Boka hadde bilder av de ulike fiskeartene og en god del råd om hvor, når og hvordan en skulle fiske. Jeg hadde den boka med meg overalt, og når jeg kom hjem fra fisketurene ble jeg aldri lei av å kikke i den. Det var på den tida Commodore 64 var det store. Mangelen på internett og fantastisk flotte bilder på flatskjerm gjorde at mye faktisk ble overlatt til fantasien og undringen. Vi kikket ikke på naturen; vi opplevde den. Vi fanget småfisk med hendene i bekken, vi fanget rumpetroll og gravde etter makk. Vi fanget biller og sommerfugl, klatret i trær, spilte fotball, lekte i bunkerser fra krigen, følte oss gjennom mørke huler etc. Jeg har kanskje et romantisk syn på min egen barndom, for barndommen gikk nok over i en ungdomstid med mye mobbing og isolasjon. Da ble det klart at jeg ikke var som de andre. Men barndommen var stort sett fin. Jeg kan ikke huske at kjedsomhet fantes på den tida.

Jeg håper dattera mi får litt av den interessen. Vi har bursdag i juni begge to, og det tredje medlemmet av familien kjøpte ei Abu Garcia fiskestang til hver av oss. Den samme dagen som jentungen åpnet gaven sin, fikk hun faktisk et hefte fra SFO. I heftet Jonas og Sara på skattejakt er det illustrasjoner av de vanligste fisketypene, noen mattips og noen aktiviteter. Vi skal bl.a. lage en fiskebåt av en melkekartong og jeg vil prøve meg på en fiskeburger. Jeg prøvde en lakseburger McDonalds hadde for mange år siden forresten, men den var temmelig slapp. Dattera liker maten litt spicy, så jeg vil prøve å lage en burger som gir litt respons.

Heftet fra Helsedirektoratet er for øvrig på fiskesprell.no (under barnehage/SFO og materiell). Jeg skal gjøre noen sprell denne sommeren før dattera mi blir for stor for slimete frosker og fisk.

5 thoughts on “Sommersprell

  1. Jeg lurer på om boken din var “Napp og nytt”? – gitt ut hver år i en mannsalder. Egentlig en produktkatalog for ABU, men med fisketips og fangstrapporter, – og fangstbilder av stolte fiskere med storfisken! Det var status å kjenne noen som var avbildet der. For mitt vedkommende ble oppsparte midler gjennom en lang vinter brukt til nye sluker og utstyr. Omhyggelig valgt ut etter fangstrapportene i Napp og Nytt. Jeg har hatt mye glede av å fiske sammen med barna mine. Tenk så mye vi har pratet om mens vi har fisket! Jeg vet at de kommer til å ha glede av det hele livet, – og kanskje føre interessen videre. Men man må regne med et par-tre midlertidige tenårings-år hvor fisking ikke er så kult.

    1. Jeg har ikke sett boka på mange år, men Napp og Nytt høres litt kjent ut. Jeg tror det må ha vært den jeg slukte i barndommen. Har ikke fisket på alt for lenge, men denne sommeren håper jeg å gjenoppdage gleden sammen med ungen.

  2. Da jeg var barn dro vi på lange bilferier. Jeg fikk et gratishefte fra bensinstasjonen med mange oppgaver og leker, likte det veldig godt. Jeg fikk også andre feriehefter som varte hele sommeren.

    I disse feriedebattene som flyr over nettet hevdes det at ingenting er som det var i barndommen for 30 år siden. Jeg er usikker på hvor sant det er. Rammene er forskjellige, men er ungene det?

    Jeg tror ikke det. Tvert imot tror jeg unger fremdeles liker de enkle aktivitetene. Å være i naturen er uvurderlig. Samspillet natur – mennesker tror jeg gir noe eget som ikke kan hentes fra andre steder.

    Vi voksne er nok ofte for opphengt i tanken om at penger er løsningen. Jeg sier absolutt ikke at penger er uvesentlig, men jeg sier at de små tingene er ofte så små at vi ikke gidder lete etter dem engang. Vi burde kanskje skjerpe oss?

Leave a Reply

