En sliten helt tar kvelden

david suchet
David Suchet var
Hercule Poirot i 25 år.
wikimedia commons

Vi har hatt en inflasjon av avskjedsprotokoller de siste årene. Hver gang en relativt kjent person dør legger de største avisene opp til at leserne skal skrive om hvor mye den personen betydde for dem. Jeg må innrømme at jeg ikke har benyttet meg av muligheten.

Men det er likevel trist at stadig flere av heltene mine forsvinner. De var egentlig litt før min tid, men da jeg vokste opp likte jeg godt de gode gamle, slike som Leif Juster, Rolf Just Nilsen, Rolf Wesenlund, Rolf Søder etc. Det er egentlig ikke noen igjen jeg bryr meg om.

I kveld kom den lengstlevende helten min til veis ende. Det er flere som har spilt Hercule Poirot, bl.a. Peter Ustinov, men det er ingen som kommer opp mot David Suchet. Han har spilt Agatha Christies detektiv på TV siden 1989, men nå er det slutt. Han har spilt alle historiene Agatha Christie skrev om den kjente belgiske detektiven.

Jeg husker ikke nøyaktig når jeg begynte å lese bøkene, men tror jeg leste den første boka som 13-åring. Det var i så fall i 1981. Bøkene ble med meg på gutterommet, på bussen, i hagen, i parken, på hytta, på fjellet, på stranda. Kort sagt over alt. Jeg husker spesielt ferier, ikke minst påskeferier. Det beste var etter at jeg hadde gjort meg ferdig med eksamener/tentamener. Da kunne jeg dykke ned i sakene til kanskje verdens mest kjente detektiv. Det var også moro å ta pauser fra leksene for å tilbringe litt tid sammen med Poirot og Kaptein Hastings.

Det var ikke så mye jeg hadde glede av å gjøre sammen med foreldrene mine, men Agatha Christie var en av dem. Jeg husker spesielt de gangene jeg kom hjem på besøk da jeg gikk på videregående i Sauda, og seinere da jeg studerte i Bergen. Da kom jeg gjerne rett fra bussen til Poirot og pizza på fredagskvelden.

Jeg har fremdeles dvd’ene og bøkene, og kommer til både å lese og kikke gjennom hele serien igjen, men det er likevel ganske vemodig når David Suchet har kommet i mål. Jeg følte det samme da Joan Hickson spilte inn sin siste episode som Miss Marple i 1992. Det har vært to nye i rollen som Miss Marple etter det, men det var ikke det samme.

David Suchet har spilt Hercule Poirot i 25 år. Han har fullført en imponerende prestasjon. Han er sikkert både lettet og litt trist selv for at det er over. Agatha Christie hadde problemer med å skilles fra sin egen helt. Hun avskydde han faktisk, men var vel redd for å forandre på en skikkelse hele verden elsket. Jeg kan egentlig forstå blandingen av sympati og antipati, for Poirot kan være temmelig selvopptatt. Et til da ukjent essay av Agatha Christie dukket opp for et par år siden. Der skrev hun bl.a.

“Poirot has made quite a place for himself in the world and is regarded perhaps with more affection by outsiders than by his own creator! I would give one piece of advice to young detective writers. Be very careful what central character you create – you may have him with you for a very long time!”

En del av humoren i bøkene spiller på britenes skepsis til utlendinger. Det er nok noe de fleste kjenner seg igjen i. I en av bøkene blir han omtalt som “a most peculiar foreigner.”

Bøkene og David Suchets tolkning av mannen med “the little grey cells” har vært en viktig kilde til atspredelse i mitt liv. Den siste boka kom ut i 1975, men helten min døde på TV i kveld, gammel og syk. I kveld vil jeg takke David Suchet for innsatsen hans de siste 25 årene.

Men det blir muligens et siste gjensyn. David Suchet har nemlig uttalt at han kunne tenke seg å gjenta en av bøkene på kinolerretet, og antydet ABC-mordene. Christie-familien har for øvrig gitt forfatteren Sophie Hannah tillatelse til å skrive en ny Poirot-roman. Den skal etter planen komme ut i september i år. David Suchet har sagt at han kommer ikke til å spille i en eventuell filmatisering av boka.

Det kan jeg godt forstå. Det er sikkert vanskelig for han også å gi slipp, men alt må vel ha en slutt. Hercule Poirot skriver et brev til sin gode venn Kaptein Hastings på dødsleiet og avslutter med de fine ordene:

Hastings, my dear friend. They were good days. Yes, they have been good days.

One thought on “En sliten helt tar kvelden

  1. Jeg er også fan, både av Poirot og Suchet – så dette var det litt vemodig å lese. Etter at jeg immigrerte til Belgia, fant jeg dessuten ut hvor imponerende Suchets belgiskfranske aksent faktisk er. Og her forklarer han hvordan han jobbet for å utvikle den:

Leave a Reply

