Creepy

Flere av facebook-vennene mine har delt et søtt øyeblikk fra et musikk program. Det er en 8-åring som synger Billie Holiday. Jeg har alltid likt den unike stemmen til den amerikanske jazzvokalisten, men det er ikke akkurat snakk om lystig musikk, og livet hennes var ikke en solskinnshistorie.

Jeg ble derfor nysgjerrig på hva denne 8-åringen hadde valgt ut og søkte opp litt informasjon. Gloomy Sunday blir også kalt “The Hungarian Suicide Song” og det er vel strofa My heart and I Have decided to end it all som leder tankene i den retningen. I Billie Holidays versjon er det lagt til et vers der hun synger Dreaming, I was only dreaming. Dette skal vel tone ned det dystre innholdet. Jeg synes likevel denne sangen får en spesiell betydning i Billie Holiday-drakt, for hun slet med mange demoner som kom til uttrykk i alkohol og narkotikamisbruk. I beste fall er dette en sang om depresjon, i verste fall om selvmord.

Jeg er kanskje i overkant seriøs, men når tenåringer og voksne deltar i denne type konkurranser blir gjerne dommerne sinte hvis noen fremfører noe uekte. Hvis en rocker f.eks. maltrakterer Kurt Cobain blir det neppe godt mottatt. På samme måte kan en undre seg over hvor oppriktig en 8-åring kan gi uttrykk for at hun er lei av livet.

Kanskje er det rett å plassere dette i kategorien søtt, men jeg lurer på om foreldrene hennes burde ha styrt talentet hennes i en litt annen retning. Jeg synes dette føyer seg inn i en generell trend der det ser ut som vi omfavner creepy. Jeg har en datter som blir 9 snart. Jeg kan ikke se for meg at hun skal synge om døden som om hun mener det. Jeg skal absolutt ikke oppmuntre henne til det.

Jeg tror ikke det er noen video av Billie Holiday som synger Gloomy Sunday på you tube, men for de som liker melankolsk musikk, her er lydsporet fra 1941:

Leave a Reply

