Si ja til diskriminering

Diskriminere: Vi kjenner dette ordet best i negativ betydning, men det betyr også å se forskjell på, skille fra hverandre.

Jeg leste et debattinnlegg i VG i dag, Norge avskaffer seg selv. I innlegget tar Hanne McBride for seg diverse kommentarer hun har lest på facebook og i kommentarfelt. Konklusjonen hennes er at innvandrere er like gode borgere som oss andre. De er ikke dyrere, selv om det er den oppfatningen mange har, og det er ikke en økonomisk ulempe om andelen innvandrere øker.

Hun sier også at hun er glad for at barna hennes mangler fargefilter. Jeg har hørt en liknende uttalelse mange ganger tidligere. Da var det noen som presenterte seg som fargeblinde. Jeg forstå poenget deres, men vil snu det litt på hodet.

Hva om vi ikke identifiserte forskjellene? Det er fint å tenke at en muslim er en muslim samme hvor han kom fra. Jeg kjenner veldig lite til dette, det må jeg innrømme, men jeg er ikke sikker på om det er det samme å vokse opp i Mogadishu, Khartoum eller Riyadh. Det er heller ikke det samme om du er nederlender, polakk eller amerikansk. Det er mange kulturelle og religiøse forskjeller, og for de som skiller seg ut, f.eks. gjennom hudfarge, blir det spesielt vanskelig.

Hanne McBride nevner at hun ikke vil at barna hennes skal ha et fargefilter, og følger opp med at de vurderer folk basert på atferd og personlighet, og ikke hudfarge. Jeg er enig i at du kommer langt med den holdningen. McBride går absolutt i rett retning, men jeg kunne tenkt meg å gå lenger. Jeg vil ha muligheten til å diskriminere (i betydningen se forskjell på). Da kan det være nyttig med et filter. Jeg vil at vi skal beholde mange kulturer, og ikke ha et press mot å begrense den kulturen en kommer fra.

I USA snakker de gjerne om at landet er en smeltedigel. Det er mange kulturer som har smeltet sammen, men det er egentlig ikke noe godt bilde. Det stemmer ikke, og det er mange som ikke liker det heller. Det kan jeg godt forstå, for hvis alle folkeslag og kulturer blir rørt sammen i den samme digelen, vil alle miste sitt særpreg. De har prøvd dette i USA i 300 år, og de er like langt fra å lykkes.

Det er for så vidt det som er drømmen i Norge, men det er en særdeles dårlig idé. Jeg tror mange ser for seg at vi assimilerer (gjør lik, smelter sammen) snarere enn å integrere, der de nye egenskapene går inn som puslespillbiter i det store bildet. Jeg tror antakelsen her, både fra politikerne og folk flest, har vært at folk kunne ordne opp på egen hånd. Jeg tror myndighetene trodde at innvandrerne ville av ren takknemlighet velge å bli norske, og at vi etnisk norske ville trykke alle folkeslag til vårt bryst hvis vi bare kom i direkte kontakt med de nye kulturene. Det kan vel ikke være tvil om at dette har vært temmelig feilslått.

Da liker jeg bedre sammenlikningen med en grønnsaksuppe. Da får vi en blanding av ulike kulturer. Vi kan smake de individuelle grønnsakene og sammen produserer de en herlig ny kraft/kultur, samtidig som de beholder utgangspunktet sitt. Det innebærer at vi diskriminerer. Vi slenger ikke bare noen muslimer i gryta og forventer at de gir opp det de var, men vi tar f.eks. saudi-arabere, egyptere, sudanere, somaliere. Jeg vil dessuten ha asiatiske muslimer, europeiske og muslimer fra kristne, afrikanske land. Slik kan en muslimsk grønnsaksuppe se ut, men det er mange varianter.

For ordens skyld. Dette er ikke en kritikk av Hanne McBride. Jeg tror hun som sagt er på rett vei, men det er et problem i Norge at vi ikke diskuterer multikulturalisme (ideen om at det er viktig å bevare forskjellene). Vi kan faktisk ikke ordne opp i noe vi ikke vedkjenner oss. Derfor har det ikke blitt noen seriøs rasismedebatt i Norge, for det finnes ikke i her. Hvis det er noe vi nordmenn ikke gjør, så er det å behandle mennnesker ulikt. Hvis myndighetene gikk aktivt inn for å lage ei suppe, kunne vi faktisk fått til grenser uten at disse hindret kontakt.

Slik det fungerer i dag er det for streng grensekontroll. Det, ikke innvandring, er den største trusselen mot en norsk kultur vi mer eller mindre har forlatt likevel.

Leave a Reply

