Solidaritet

plakat, kommunsimen sviktet
Kommunismen sviktet tidlig. Kanskje har sosialdemokratiet gjort det også?

Jeg har langet litt ut mot reality shows tidligere. Det er for så vidt det jeg skal gjøre denne gangen også, men jeg er mer opptatt av hva det sier om oss. Jeg kunne vel formulert det med følgende setning: Si meg hva du ser på og jeg skal si deg hvem du er.

Jeg kikket litt på TV-guiden for å se hvilke reality shows som blir vist i dag. Jeg vet ikke hva som er den beste dagen for denne type program, men det var i alle fall nok å velge blant i dag. Her er et lite utvalg: Sinnasnekker’n, Norges styggeste rom, Teenage Boss, Luksusfellen, Pantelånerne i Las Vegas, Teen Mom, Søstrene Kardashian, Geordie Shores. Jeg vet om noen andre serier som illustrerer poenget mitt langt bedre, men dagens program fungerer også.

Det er ikke det at jeg ikke ser på reality shows selv, men jeg har ikke sett noen av disse seriene. Hvis beskrivelsen på wikipedia stemmer, dreier det som om, sikkert en del forenklet, folk som ikke lykkes eller folk vi ler mer av enn med.

Sier dette noe om oss? Kanskje ikke, men jeg tror det bekrefter et generelt inntrykk.

Det får meg til å tenke på et uttrykk de har i Skottland, spesielt i Glasgow. Det er noen unge mennesker som går under kallenavnet ned, non-educated delinquent. På norsk blir det en ikke-utdannet forbryter. De blir gjenkjent både på oppførsel og klær. Det er snakk om familier der flere generasjoner blir sosialklienter. En kan vel trygt si at 3 perioder med sosialistisk politikk ikke bare var en velsignelse for landet.

Glasgow er Europas drapshovedstad og et helt lag av samfunnet på trygd er mye av forklaringen. I 2010 konkluderte det britiske likhetsutvalget med at landet etter 12 år med sosialdemokratisk flertallsregjering (Tony Blair og Gordon Brown) opplevde høy og økende ulikhet. Jeg tror mye av dette har å gjøre med økende forskjeller innen samme sosiale gruppe. Den gamle arbeiderklasse-ideen om solidaritet virker å ha gått tapt i Storbritannia. En del av ansvaret hviler hos de trygdede, for selv om de ikke kommer ut av en atferd de har lært av foreldrene, har de ansvar for sin egen oppførsel. De må ikke slå folk helselause selv om livet er jævlig. Jeg tror faktisk vi kan kreve lovlydighet, selv om livet er urettferdig.

Nå betyr ikke TV-underholdningen her i Norge at vi er på vei mot det samme, men en kan lure på om sammenlikningen er rettferdig likevel. Vi har også hatt mange år med flertall for venstresida før Erna Solberg tok over sjefsstolen. Jeg lurer på om disse TV-programmene bare er en bekreftelse på det som kanskje er tydelig nok i seg selv. Jeg tror ikke det er en overdrivelse å si at ting har tettet seg til. Det er mindre solidaritet. Jeg er ikke sikker på når samfunnet forandret seg, men dette er vel en utvikling som har gått over årtier.

Jeg gikk i den samme klassen fra 1-9. Jeg husker det var en i klassen som var en skikkelig “bad boy.” Jeg tror han landet på beina etter hvert, men han var nok en som lett kunne blitt en ned i dagens Skottland. Det kunne blitt min skjebne også, for jeg sleit med alvorlige lærevansker gjennom hele skolegangen, men det var før det var noen diagnose og jeg fikk derfor bare merkelappen lat. Jeg skal ikke nevne skole og kommune, men jeg har møtt noen elever på de 9 skolene jeg har jobbet på som kanskje var på vei i den retningen. Det virker å være flere av dem i dag enn da jeg vokste opp på 80-tallet. Samfunnet er ikke det samme.

Jeg tenker også at når jeg leser kommentarfelt, både på blogger og nettaviser, at solidariteten er tapt her også. Det er mange som er veldig åpne på at de ikke tolererer at noen sliter psykisk, eller har alvorlige fysiske handikapp, eller store lærevansker. Det er mange som må slite med diverse ting uten hjelp fra hverken NAV, PPT, BUP eller DPS. Ikke at de forventer sympati fra resten av samfunnet heller, men det hadde vært fint hvis vi levde i et samfunn der det faktisk kom automatisk.

Vi er flinke til å snakke om internasjonal solidaritet, men det blir ikke mye igjen på oss selv. Det er lenge siden vi hadde en arbeiderklasse, men kanskje utvikler det seg en klasse som de fleste andre ser ned på. Det ble vel ikke noe mer likhet etter 8 år med Ap, SV og Sp selv om Stoltenberg til stadighet snakket om sosialt rettferdig ditt og datt. Kanskje går det som i Storbritannia, at høyresida faktisk er flinkere på likhet?

One thought on “Solidaritet

Leave a Reply

