Smart krigføring

Jeg er ikke opptatt av små teknologiske dingse dongser. Jeg bruker som regel en mobiltelefon eller pc til den slutter å virke, men det har nok litt med at jeg ikke har noe valg. Jeg står kanskje med det i veien for framgang, for slik det fungerer i dag skal vi hele tiden skifte ut teknologien. Jeg tror faktisk alt fra vaskemaskiner til pc’er blir laget med tanke på at de ikke skal vare veldig lenge. Det er bevisste svakheter innbygd.

Jeg er likevel en tilhenger av teknologi, i alle områder i samfunnet. Noen ganger blir jeg likevel litt betenkt. Jeg har aldri vært skeptisk til smarte biler, førerløse kjøretøy, men jeg leste nettopp en artikkel om noen dystre muligheter. Dattera mi kom hjem med bladet Nysgjerrigper. Der stod det bl.a. en artikkel om en test som har blitt utført på en motorvei i Spania. Et tog bestående av to trailere og tre personbiler kjørte en distanse på 200 km. Den første traileren hadde en sjåfør, mens de som fulgte bak ble styrt av datamaskiner og sensorer.

Dette høres faktisk ut som en god idé, men jeg leste også en annen artikkel nylig som gjør dette mer problematisk. Lockheed Martin utførte en test i Texas i januar. De har utviklet et tungt førerløst kjøretøy, og testet det både i landlige og urbane omgivelser. De håper dette produktet skal bli ferdig til USA skal trekke seg ut av Afghanistan. Da vil de ha mye våpen og annet tungt utstyr som må flyttes ut av landet, og Lockheed Martin vil altså transportere dette med førerløse kjøretøy.

Det hadde utvilsomt vært nyttig, men jeg blir skeptisk. Denne våpenprodusenten lager også droner, og disse ubemannede og bevæpnede flyene har veldig skarpe øyne. Så vidt jeg har forstått kan de mest avanserte dronene skille ut én person på bakken og drepe den personen. Tenk deg hva droner i lufta og kjøretøy på bakken kan gjøre sammen.

Mulighetene for krig uten tap av egne liv er stor, men det er også muligheten for kontroll både hjemme og i andre land. Vi vet at langt fra alle kriger er rettferdiggjorte. Jeg tror det hadde blitt en stor fristende for mektige land å misbruke denne overmakten. Da tenker jeg på f.eks. USA, Russland, Israel, Kina, Sør-Afrika. Dette er land som er dominerende lokalt og de to første har også dette grepet globalt.

Det som er bekymringsfullt er at det er ingen som stopper disse landene. De kan gjøre det de vil. Jeg kjenne ikke mye til hva som er og ikke er mulig, men vil tro at disse kjøretøyene ikke er 100 % sikre mot hacking. Dessuten betyr det at vi kanskje etter hvert gir maskiner full autonomi. Det er mange spørsmål, men dette blir kanskje godtatt fordi vi liker fordelene. Da  stiller vi ikke de ubehagelige spørsmålene.

One thought on “Smart krigføring

  1. Sammenlignet med annen krigsteknologi blir vel førerløse lastebiler som “piece-of-cake” å regne. – Tror jeg ville satt kaffen i halsen hvis det kom en kolonne førerløse tunge militærbiler forbi kjøkkenvinduet i morgen tidlig – akkompagnert av dommedagsmusikken fra videoen 🙂

Leave a Reply

