Mot

rosa parks
Rosa Parks startet en stille protest i 1955. Den førte også til at Martin Luther King stod fram som den store lederen han etter hvert ble. Det var en tid som krevde mot og verden produserte det i fullt monn.

USA har i alle fall én førstedame som sannsynlig hadde gjort en bedre jobb enn de fleste som har okkupert det hvite huset siden den tid, inkludert hennes egen mann. Blant de mange fornuftige tingene Eleanor Roosevelt sa var:

Do one thing everyday that scares you.

Det er ikke tilfeldig at jeg har valgt nettopp dette sitatet. Blant de mange kvalitetene vi trenger i livet tror jeg mot er det viktigste. Det har vel vært sant til alle tider, men det er spesielt viktige i våre dager.

Mye av det jeg har skrevet om i det siste handler om mot. Vi lever i en tid som krever mye av det. På et personlig plan er det viktig for å gripe mulighetene livet gir oss, men også i forhold til slik samfunnet har utviklet seg.

Det gjelder f.eks. i forhold til mangelen på informasjon. Vi har aldri tidligere hatt større muligheter til å lære og bli informert, ikke minst gjennom internett, men informasjonen er likevel på en måte mindre tilgjengelig enn noensinne. Det er mye “koseprogrammer” på de vanligste TV-kanalene, og blant resten er det ikke mye nysgjerrighet av den typen som graver under overflaten.

Jeg har i det siste også tenkt en del på det samarbeidet med NSA som bl.a. Snowden har avslørt. Norge er en del av et stort internasjonalt etterretningsmiljø. Vi gir dem ganske frie tøyler i Norge med tanke på overvåking av Russland og bl.a. mobiltrafikk i Norge. Til gjengjeld skal de gi Norge informasjon om trusler mot Norge. Da snakker vi nok om ting som de andre organisasjonene, som USA, ikke synes er verdt å holde på.

Verden blir derfor stadig hemmeligere. Det bekymrer meg at dette skjer uten at vi bryr oss. Kanskje er det ikke mye vi kan gi gjøre som en direkte, åpen konfrontasjon, men jeg tror det bør ha innflytelse på hvordan vi lever. Det gjør at alternative livsstiler plutselig blir mer interessant. Det er ikke lett å holde dette unna bloggen, for det er noe som betyr mer og mer for meg, men jeg skal prøve å legge det på en ny blogg jeg nettopp har startet. Den skal være mer rettet mot den type politiske innlegg.

Jeg har bare ett innlegg der foreløpig, og kommer nok ikke til å skrive så ofte siden jeg nå har tre blogger. Men de som er interessert kan sjekke ut Frihetens pris av og til.

2 thoughts on “Mot

Leave a Reply

