En fremtid uten mennesker

Mennesker er håpløst avhengige. Vi trenger mat, søvn, pauser, hygiene og ikke minst en plass å sove. Dessuten snakker vi forskjellige språk og dialekter. Vi øker også den totale vekta. Vi er bare en byrde.

Pop Science har en artikkel om det som kanskje blir framtida innen person og godstrafikk på sjøen. Tanken kommer fra Oskar Levander, som er Rolls Royces sjef for maritime nyvinninger (marine innovation). Han ser for seg at det i framtida vil være ubemannete båtene, og mener at det både vil redusere kostnadene og at det vil redusere menneskeskapte ulykker.

Det er ingen tvil om at mennesker tar feil avgjørelser, selv når de har de beste hensiktene. I tillegg er det enkelte cowboys til sjøs, f.eks. kapteinen på den italienske cruisebåten Costa Concordia. Men jeg er ikke sikker på om jeg liker tanken på at maskiner skal navigere passasjerbåter og oljetankere likevel.

grunnstøtt containerskip
Et ubemannet containerskip hadde kanskje unngått denne situasjonen, men jeg liker ikke at mennesker kanskje ikke skal ta viktige avgjørelser.
Kilde: New Zealand Defence Force

Dette ligger nok et stykke inn i fremtida, for det krever at teknologien er trygg og så er det lovverket. Slik det er i dag forholder det meste av verden seg til United Nations Convention On The Law Of The Sea, men USA har foreløpig ikke ratifisert denne.

Men hvis vi ser bort fra de praktiske tingene har jeg en sterk, generell skepsis til å overlate livet mitt til en maskin. Jeg var inne på dette i et innlegg om boka/filmen I, Robot. En annen ting som slo meg da jeg leste om disse ubemannete skipene var at mennesker kan ta hensyn til ting som ikke virker viktige for maskiner. Jeg la merke til det da Magnus Carlsen spilte om VM-tittelen. De dataprogrammene de fleste kommentatorene brukte, var kjappe til å godta remis, fordi sjansen for seier var liten, mens Carlsen kjempet videre og vant.

Vi blir kanskje om noen år i stand til å skape så avanserte maskiner som vi ser i science fictionlitteraturen. Da er det et spørsmål som jeg har i alle fall. Vi mennesker vet at hvis vi opplever noe vondt, eller i det minste har et liv vi hater, er det en mulighet for at det ender en gang. Det er i det minste en sterk drivkraft i oss. Vi har alltid troen på at livet kan bare bli bedre. Hvis computere/roboter blir intelligente etter hvert, vil det gå opp for dem at de alltid kommer til å være slaver.

Det er et kjent scenario fra science fiction at maskiner kan komme til den konklusjonen og ta over. Hvis ekspertene sier noe slikt som: Slapp av! Det er så sikkert at ingenting kan gå galt. Da vil nok jeg bli usikker.

4 thoughts on “En fremtid uten mennesker

  1. Bra og tankevekkende innlegg!
    Maskiner har i stor grad forbedret livene våre, og til dels forværret det. Men de fleste maskiner inntil nå har vært underlagt vår kontroll (ikke motsatt).
    Jeg så nylig en dokumentar som nyeste troneteknologi, og det skremte meg. For det som kan brukes kan også misbrukes. Det har historien mange saftige eksempler på.

Leave a Reply

