Jakten på lykke

Det er ikke mange originale ideer på TV. Kanalene låner til stadighet fra hverandre. Et aktuelt tema for tiden er jakten på lykke. Jeg har ikke sett noen av disse programmene, men mener å ha registrert at det har vært et slikt program på NRK.

I dag bladde jeg raskt gjennom kanalene og fant det samme konseptet på Svensk TV.

Jeg leste en blogg i kveld som siterte forfatteren Viktor Frankl:

“Success, like happiness, cannot be pursued, it must ensue… In the long run, success will follow you precisely because you had forgotten to think about it.”

Jeg gjorde et annet nytt bloggbekjentskap i kveld, En husmors bekjennelser. Hun skriver om å slutte fred med livet.

Husmora er egentlig inne på det samme som Viktor Frankl, nemlig at resultatet kan være fantastisk, men det er ikke mindre viktig å nyte det som skjer underveis. Det er nok mange som egentlig har det bra, men sliter med å glede seg over det en har.

Det høres fantastisk ut, men jeg sliter nok i forhold til å slutte fred med livet. Jeg tenker en del tilbake på da livet var bra, og er litt bitter fordi jeg på en måte har flydd gjennom en konstant turbulens de siste 5 årene. Det er nok en sammenheng mellom suksess, lykke og mening. Livet har utviklet seg slik for min del siden andre mennesker har gjort drastiske inngrep i familielykken. Det går seg absolutt ikke til.

Jeg skulle ønske jeg kunne glede meg over veien fram til suksess, like mye som selve suksessen, men den veien begynner å bli temmelig lang nå. Det er godt mulig suksessen er på vei, men at resultatet kommer overraskende og raskt. Jeg har ikke sett noen av disse programmene og orker det ikke heller. De pleier å gi inntrykk av at det er så lett, men jeg har en annen opplevelse av det.

Men det er en ting som gjør meg glad. Jeg elsker å skrive og prosessen min ender forhåpentligvis med at jeg får bruke det skriftlige språket på heltid. Skriftspråket er stemmen min. Det høres kanskje i overkant grandiost og selvopptatt ut, men jeg tror det er meningen at jeg skal drive med dette. Det er ikke helt svart, for selv i dårlige perioder opplever jeg at skrivingen gir mening.

5 thoughts on “Jakten på lykke

  1. God og viktig tekst om et rimelig utvannet tema som jeg tror henger litt sammen med hvordan mange mennesker ser ut til å ha et behov for å få ting organisert og tilrettelagt. Det er ikke så mye spontant over menneskene lenger, og man ser det over alt, til og med på ferie hvor man deltar på organiserte aktiviteter i svømmebassenget. Jeg tror det er mange mennesker som glemmer å spørre seg selv om hvordan de har det men velger å se på alle andre og finner antageligvis noen mangler som de kanskje ikke har forutsetninger eller muligheter til å imøtekomme og så er den onde sirkelen i gang. Jeg er kanskje blant de som mener at det er alt for mange som har det for godt, eller i hvert fall som ønsker å gi inntrykk av det med en iboende tanke om å skape en form for misunnelse som tydeligvis har vokst til å bli en av menneskenes sterkeste drifter.

    Jeg tror, som deg, at det er en sammenheng mellom suksess, lykke og mening, men det forutsetter at man klarer å ta vare på sin egen identitet og ikke minst originalitet i stedet for å bruke mesteparten av livet sitt til å bli en dårlig kopi.

    TV får mindre og mindre tid i mitt liv, skjermen preges av en form for innavl hvor du kommer til meg og så kommer jeg til deg og så er det som om det ikke finnes noen nedre grense for hva som kategoriseres som en “kjendis” som det er mulig å skvise et eller annet ut på.
    Nesten som en svamp eller den gamle spikersuppa.

    Du derimot, skal fortsette med de gode tekstene dine, – det er din suksess og du er min “kjendis”.

    Ønsker deg en fin fredag og en god helg!

  2. Så enig med deg! Jeg har tenkt mye på dette “lykkejaget” de siste årene. Jeg prøver selv å bli mer oppmerksom på hva jeg gjør idag og glede meg over det, istedenfor å bekymre meg for alt som kan skje eller hva som kan bli bedre i fremtiden. Å leve i øyeblikket og det å ha en indre ro henger tett sammen vil jeg tro. Visuell forsøpling som reality tv, sosiale medier og annen billig propaganda er også veldig distraherende og tar vekk fra tiden man kunne brukt på å gjøre mer meningsfulle ting (som f.eks å skrive?) Jeg håper du fortsetter å skrive hvis det er det du liker å gjøre 🙂

Leave a Reply

