Skal barn være sexy?

De fleste har vel fått med seg hva Miley Cyrus har holdt på med i det siste. Jeg har egentlig sett på foreldrene hennes som ganske fornuftige. De flyttet nemlig med dattera si til Hollywood da hun fikk rollen som Hanna Montana. Det virket som de gjorde en god jobb, for hun krasjlandet tilsynelatende ikke, slik som mange barnestjerner i USA gjør. Hun hadde noen mindre episoder, men det var vel ting fansen kunne overse.

Det virker som om hun er litt ute av kontroll akkurat nå og begynner å se ut som andre barnestjerner. Industrien er nok veldig lite opptatt av at de skal ta vare på barna, og da er det viktig med årvåkne foreldre. Det er neppe tilfeldig at Britney Spears, Selena Gomez, Miley Cyrus og Lindsey Lohan startet karrierene sine i Disney. Jeg tror Christina Aguilera fikk starten sin der også.

Nå har ikke alle disse direkte krasjlandet, men jeg tror de har noen rare ideer om hva sexy er. Jeg vet ikke om det er noe de har funnet på selv, eller om de blir presset til det, men det virker på meg som at mange av disse unge artistene forveksler sexy med sleazy. Det sistnevnte ordet kan ha flere betydninger. Ifølge den amerikanske ordboka Meriam-Webster betyr ordet uærlig eller umoralsk, i dårlig forfatning etter å ha blitt neglisjert i lang tid, eller en som ikke er anstendig/sosialt respektabel. Det er vel den siste definisjonen som er mest aktuell her.

Jeg vokste opp med artister som Tina Turner, Annie Lennox, Aretha Franklin. Jeg opplevde dem som sexy da jeg som tenåring hadde plakater på gutterommet, og mener fremdeles at de hadde et sexy, men respektabelt image. Det var jo mer vulgære Madonna også, men selv hun hadde vel en plan over det hun gjorde, og det ble ikke så dominerende at talentet kom i bakgrunnen. Hun var dessuten eldre og kom derfor uskadd fra det.

Jeg vet ikke om atferden til flere av disse unge artistene i dag er en reaksjon på at de har blitt utnyttet av bransjen eller om de føler at de må gjøre noe drastisk for å riste av seg det uskyldige Disney-imaget. Det er vanskelig å forstå at artister som Miley Cyrus gjør dette, for hun er faktisk ikke uten talent, men denne atferden kommer i veien. Jeg lurer på hva det gjør med disse ungdommene at de lar seg presse til å gå lenger og lenger i retning sleazy. Det er ingen tvil om at sleazy selger, men jeg tror ikke det er bra for disse artistene likevel. Men det er selvsagt bare min mening at det er sleazy. For andre er det kanskje smakfullt.

En av de er kanskje Billy Ray Cyrus. Han har uttalt seg om datteren en del ganger i det siste, og det han ser er en artist som utvikler seg. Magasinet Vanity Fair tok noen bilder av far og datter i 2008, da Miley var 15 og jobbet for Disney. Disse bildene hadde vært uskyldige nok hvis mannen på bildet var kjærsten hennes, men det er altså faren. Jeg synes dette er veldig spesielt for en stjerne som hadde barn som hovedmålgruppen sin. Det fins også et bilde på nettet der de samme to er på en badestrand. Cyrus dekker seg med et håndkle mens hun sitter på farens fang. Jeg lurer på om det har vært utfordringer i forhold til grensesetting der.

Datteren min liker Hanna Montana. Hun hadde nok ikke forstått hva som foregikk hvis jeg lot henne se dagens utgave av Miley Cyrus, men det er en verden hun skal slippe å forholde seg til på noen år. Jeg frykter at det ikke blir veldig lenge før presset utenfra starter. Jeg vet at Selena Gomez er populær i alle fall ned til 3. klasse. Jeg hadde ikke hørt om henne, men søkte opp denne artisten på you tube og kikket litt på Come & Get it (høres ut som en invitasjon til voldtekt). Videoen er vel uskyldig nok for de større, men tror dere jeg overdriver hvis jeg ikke vil at min 3. klassing skal venne seg til dette allerede nå? Dessuten høres teksten noe mistenkelig ut.

You ain’t gotta worry it’s an open invitation
I’ll be sittin’ right here real patient
All day all night I’ll be waitin’ standby

Høres ut som at kvinnen skal vente til mannen har gjort seg ferdig et annet sted. Deretter skal han bare komme og ta det han vil ha. Jeg er nok konservativ på noen områder, men dette er ikke noe jeg vil oppmuntre til.

Et kanskje bedre eksempel på et seksualisert barn er 12 år gamle Willow Smith som synger Summer Fling.

3 thoughts on “Skal barn være sexy?

  1. Hei John Olav!!

    Kunne ikke blitt mer enig! Barn skal få lov å være uskyldige barn, som har en barnslig verden, samtidig som de år for år modnes mot “de voksnes rekker!” De får tidsnok bli introdusert til en mer sprø verden som er rundt oss, men har de et fornuftig grunnlag en god oppdragelse gir, vet de hva rett og galt er!

    Har stor glede av å lese bloggen din, gode broren min!!

    Berit Eline!

  2. En meget god tekst fra en klok mann.
    Det blir et skummelt vippepunkt når et forbilde og idol forvandles til en motbydelig brikke i kommersialiseringens fortapelser og en vanskelig diskusjon å ta med barna.

    Det er også en viss sannsynlighet for at disse barnestjernene viser et slags opprør etter å ha levd med tvangstrøyer i hele oppveksten, “vår” generasjon kan jo trekke fram Michael Jackson som et godt eksempel, men tilbake til hovedpoenget ditt og forskjellen på “sexy” og “sleazy” – her burde moteskaperne komme på banen og jeg husker godt en uttalelse fra Jan Thomas, som for øvrig er en hyggelig og smart mann som jeg har hatt gleden av å treffe i andre sammenhenger, hvor han – husker ikke mot hvem – sa at det er stor forskjell på å fremstå som sexy og en hore.

    Klare budskap fra mennesker som vet hva de snakker om og som kjenner målgruppen.
    Dorthe Skappel, kjenn din besøkelsestid … 🙂

    1. Ingen tvil om at unge idoler har behov for at noen beskytter dem mot de mange fellene i bransjen, men noen ganger også mot seg selv. Det er spesielt viktig for de mange som får en smak på litt glamour gjennom de mange reality shows. Det er nok noen der som ikke tenker over hvordan andre ser dem. Bra at Jan Thomas gir klare beskjeder, men er usikker på hvor mange andre som gjør det.

Leave a Reply

