Hvor er barna?

utsikt fra parken
Her sitter jeg ofte og spiser god lunsj

Jeg har hatt en del avtaler på Nordlandssykehuset i Bodø i år. Jeg tar bussen fram og tilbake, og det innebærer en del venting. Den tida bruker jeg til flere ting, bl.a. til å gå turer. På en av disse turene i det som er en totalt ukjent by for meg, oppdaget jeg en liten park i sommer. Den ligger i enden av sykehuskvartalet og er en bra plass å spise lunsj hvis været tillater det.

Den turen jeg beskrev i går hadde kanskje den siste relativt behagelige utelunsjen. Det var oppholdsvær og 11 grader da jeg satt på denne haugen og spiste en salat mens jeg ventet på bussen.

Jeg har vært der en del ganger siden jeg oppdaget parken i mai, og det har slått meg hvor få folk som bruker den. Da tenker jeg spesielt på barn, for dette er en park som passer godt for lek.

frisbee mål
Jeg har aldri sett disse før, men de var spredt over hele parken. Jeg tror det er en blink/mål for frisbee. Ser artig ut!

Parken har en liten lekeplass for de minste. Den ser veldig trygg ut, men ganske kjedelig. Det minner meg om noe jeg hørte på radioen for en måneds tid siden. En barnehage i Bodø skulle gjøre en betydelig investering i nye lekeapparater. Jeg tror de bruke 250 000 kroner og omtrent halvparten gikk til ett apparat. Da en mann fra kommunen kom og kontrollerte det, fikk barnehagen ordre om å ikke bruke det. Mannen mente det var for farlig. Det er mulig det, uten at jeg vet hva problemet var, men noen ganger lurer jeg på om barn blir overbeskyttet.

lekeplass
En liten og veldig trygg lekeplass som kanskje aldri har blitt brukt.

Da jeg vokste opp i Haugesund var det tre ting jeg likte veldig godt, men som jeg ikke fikk drive med. Det enkleste var frisbee. Jeg likte dette enkle spillet veldig godt, men det gjorde ingen andre. Det var ikke helt det samme å kaste brettet og deretter løpe etter det som en hund.

Jeg var også veldig begeistret for BMX-sykling og skateboard, men det var noe jeg bare hadde sett på amerikanske filmer. Det var ikke tilgjengelig da jeg vokste opp. Da jeg var i slutten av tenårene dukket det opp et par BMX-baner i Haugesundsområdet, og noen år seinere kom det også skateramper. Hvis vi går ennå noen år videre kom det utendørs basketballbaner og ikke minst sandvolleyballbaner. Den nyeste så jeg for 4-5 år siden da en idrettsklubb i Telemark laget en fotballbane og sandvolleyballbane ved siden av hverandre. Jeg bodde 300 meter fra dette anlegget i 2 år, men så aldri at det ble brukt.

Det var også vemodig å se at det ikke tok lang tid før de skateanleggene og BMX-banene jeg kikket lengselsfullt etter hver gang jeg kjørte forbi, ble gjengrodd fordi de ikke ble brukt.

skateramper
Dette er litt av utsikten fra “lunsjbenken” min. Jeg tok dette bidet i sommer. Lurer på hvor ungdommen var.

Når det gelder parken i Bodø har jeg vært der i ferier og etter skoletid, men de eneste jeg har sett der er voksne som går tur med hunden. Da er det ikke unaturlig å spørre om hva som skjedde. Er det voksne som antar at de vet hva barn interesserer seg for, men tar fullstendig feil? Kanskje er Bodø og Haugesund for små byer til at det frister med utendørs lek i sentrum? Jeg vet ikke, men det er mulig at verden har forandret seg for mye.

kanskje er det den virtuelle verden som er virkelig i dag?

One thought on “Hvor er barna?

  1. Ja det er desverre et faktum at fristelsene til å gjøre noe annet er store og særlig da TV spill og lignende. For eksempel så¨må en skatepark være en skikkelig kul skatepark og da vil den være stappfull, men en halvveis løsning vil ikke bli brukt. Ungdommen må selv bestemme hvordan den skal se ut og halvveis løsninger er null poeng. Det må gjøres ordentlig og det koster en del, men hvis det kan aktivisere 100 barn som ellers blir sittende inne er det et lett regnestykke for alle kommuner og steder.

Leave a Reply

