Leselyst

pippi og emilbok
Ikke at barn trenger en manual i rampestreker, men disse to er faktisk bedre enn sitt rykte.

Barn i dag får med seg uendelig mye mer enn jeg gjorde i oppveksten, men jeg er ikke alltid sikker på om de har et rikere indre liv. Det slår meg i alle fall noen ganger hvor mye enkelte barn går glipp av, og jeg tror det er mye på grunn av manglende selvtillit i forhold til lesing. Det gjelder langt fra alle, for noen har oppdaget dagens barnelitteratur, men jeg treffer på en del barn som ikke leser i det hele tatt. De har kanskje en viss formening om hvem Hardyguttene, Emil og Pippi er, mens andre har forsvunnet fullstendig fra bevisstheten. Moderne klassikere som Gone, The Power of Five, Percy Jackson, Alex Rider og ikke minst serien som startet renessansen for spennende barnelitteratur, Harry Potter, er et uutforsket område.

En av de tapte klassikerne er sannsynligvis Jack London (f.eks. Når villdyret våkner). Han skapte noen viktige litterære skikkelser for over 100  år siden, og beriket fantasilivet mitt som barn. Jeg tenkte mye på villmarks og gullgraverlivet i Alaska. Jeg var også begeistret for Tarzan og klassikere som Gullivers reiser, Jorda rundt på 80 dager, Greven av Monte Cristo, Huckleberry Finn, Zane Grey, Huset på prærien, Anne fra Bjørkely etc.

Blant klassiske tegneserier likte jeg X-men, Fantomet, Tex Willer, Sølvpilen, Spion 13 og På vingene best. Det fine med mange av disse seriene var at de var veldig underholdende, men de hadde ofte et pedagogisk poeng i tillegg. Pippi f.eks. kan virke som et vilt barn uten oppdragelse, men i virkeligheten bruker hun fornuften mer enn de fleste. En butikk hadde følgende tekst: ”Lider De av fregner.” Pippi hadde som de fleste vet ansiktet fullt av fregner, men som hun sa: ”Jeg lider ikke av dem. Jeg er svært gode venner med dem.”

En kan si at det er uproblematisk at vi ikke leser de samme bøkene, men det kan gjøre oss litt fattigere. Hvis vi ser bort fra underholdningsverdien og lærdommen vi kan få fra skjønnlitteratur, er det også nyttig å referere til en felles litteratur. Jeg har undervist de fleste trinn fra 1. klasse og opp til avgangsåret på videregående, og det er overraskende mange referanser elevene ikke forstår.

Mange av disse referansene blir nevnt i film og TV, og dette er den vanligste i USA:

I guess we’re not in Kansas anymore.

Det er et sitat fra filmen Trollmannen fra Oz (1939) som var basert på en av de mest klassiske amerikanske barnebøkene. Den har blitt brukt veldig mye i TV og litteratur.

Hvis jeg spurte de samme elevene om sitatet: La ‘n gå, la ‘n gå! Jeg trenger ikke hans råd, er jeg langt fra sikker på om det hørtes kjent ut.

4 thoughts on “Leselyst

  1. Jeg synes gutter i dag leser alt for lite. De spiller i stedet, 16- og 18-årsspill fra tidlig alder. Problemet er ikke bare at de blir dårligere enn oss til å lese, men de går glipp av mange av de gode pedagogiske poengene vi hadde i barnebøkene – til og med i tegneseriene. Der var det personer med gode medmenneskelige egenskaper som vant. I spillenes verden vinner du bare hvis du er skruppelløs…

    1. Det var et veldig godt poeng. Jeg har sett det samme. Det er nesten som om de får panikk hvis de ikke har annet enn ord å forholde seg til. Selv hadde jeg store utfordringer i barndommen. Det var snakk om lærevansker, men de var ikke klar over det da. Vanskene har ikke forsvunnet, men gevinsten da jeg oppdaget og ble motivert for lesing var så stor at jeg hadde tilstrekkelig framgang. Jeg prøver å motivere elevene, men de sier selv at gaming er mye bedre. Det er hard konkurranse.

    1. Takk. På bloggen er jeg som regel ikke målløs, men ble nesten det nå. Har jo ikke promotert bloggen så mye blant mine egne, men kjekt at du liker den. Jeg har forresten hatt som mål å arbeide meg sørover igjen, men det kommer an på hvor jeg får jobb. Akkurat ser det ut som jeg må være vestlending i eksil litt lenger.

Leave a Reply

