En nostalgisk matreise

kjøkken fra 1955
Det er ikke direkte vakkert, men dette svenske kjøkkenet fra 1955 gir meg den nostalgiske godfølelsen.
Foto:Gun Westholm

Noe forandrer seg fra en generasjon til den neste, mens andre ting blir uforandret. Når det gjelder matlaging er jeg nok i en mellomsituasjon. Faren min var fullstendig hjelpeløs og hadde bare spist brød hvis han ikke ble servert varm mat. Jeg er ikke veldig avansert, men klarer å lage noen enkle retter som smaker ganske godt, og som i tillegg er sunne. Når jeg lager mat er det altså ikke ofte jentungen og jeg spiser Grandiosa og suppeposer fra Toro.

Når jeg tenker tilbake på min egen barndom er det rart at jeg var så frisk som jeg var. Moren min jobbet, mens faren min var ufør. Han hadde dermed hovedansvaret for matlagingen. Det var dømt til å mislykkes.

Middagen bestod som regel av enten rottepølser eller prinsessestang, boller e.l. Førstnevnte var tjukke pølser som en lokal slakter solgte. Dette var på den tida da det fremdeles fantes små, uavhengige slaktere med egen butikk. Det hadde blitt færre av dem, men selv så seint som i min barndom var det to matbutikker, to kiosker, en blomsterbutikk, en slakter, en gavebutikk og en fiskehandler på et par korte kvartaler, og dette var ikke i sentrum. Dette var før kjøpesentra tok over, og de fleste butikkene stengte tidlig. Torsdag var den store handledagen, for da hadde butikkene langåpent. Jeg tror det var nettopp på torsdager denne slakteren solgte sekker med tjukke pølser. Jeg husker ikke om det var 5 eller 10 kg per kunde, men mamma sendte i alle fall to av oss ned for å få med dobbel kvote. Det er rart at jeg ikke er drittlei pølser, men det er jeg faktisk ikke.

Jeg husker en gang vi grillet disse pølsene på hytta i Sveio. Det dryppet utrolig mye og det sier vel litt om hvor mye fett det var i pølsene. Jeg tror det var under et av disse lystige lagene på hytta vi diktet opp historien om at vi hadde sett rotter i slakterens bakgård, og at det var disse små dyrene som forsvant inn i pølsene, derav navnet.

Det var én ting faren min var en kløpper på, og derfor kalte han det spesialmiddag. Den bestod av kjøttdeig, hjemmelaget tomatsaus og makaroni. Jeg husker også med glede da vi hadde fiskeboller i hvit saus servert i skjell. Dette er ikke et ”alt var bedre før- innlegg”, men det er artig å tenke over forandringene. En ting var likevel bedre, tror jeg. Vi fikk nok ikke i oss like mye sukker. Det var i alle fall lite godteri i min familie. Vi fikk nok godteri også, men det som sitter best igjen i hukommelsen er iskrem fra kartonger. Jeg tror de kom i samme type papir som melkekartonger blir laget av. Dette ble servert på lørdagskvelder sammen med myrvann fra Sveio, eller Peko som denne lokale brusen het. En del år seinere forsvant den siste av de mange lokale brusfabrikkene, Viking. Jeg var spesielt begeistret for Sjako. Jeg har ikke sett denne brusen andre steder. Jeg tror det er en brusprodusent i Egersund som eier patentene i dag, men de bruker visst ikke produktene de tok over fra Viking.

På 80-tallet kom utlandet for alvor til Norge, og Haugesund fikk den første pizzarestauranten. Jeg tror den het Vivaldi, og hadde ikke overraskende et italiensk musikalsk tema. Jeg spiste en del buffeter der og har vel ikke sett meg tilbake siden. Derfor er det nok få av oss som fortsatt mener at livet er på sitt absolutt beste når du spiser spesialmiddag eller fiskeboller i skjell sammen med familien på en lørdagskveld.

Mange som opplever livet vanskelig drømmer seg tilbake til en tid da livet var ukomplisert, og det er som regel barndommen. Det gjør jeg også. Det var en uskyldig tid, men den er dessverre tapt, også for Haugesund.

Leave a Reply

