Spillemannen

flipperspill fra 1948
Flipperspill anno 1948. Jeg hadde en mindre modell som var ganske likt dette og hadde stor glede av det som barn

Sammenlignet med dagens standard vokste jeg opp i en fattig familie på 70 og 80-tallet. Vi hadde nok klær og mat, men det var ikke penger til noe annet. Jeg var derfor mer en tilskuer enn utøver når det gjaldt data/arcadespill.

Jeg må le når jeg tenker over det nå, men i barndommen min i Haugesund var det kult å henge i Haraldshallen etter svømming. Denne idrettshallen var stedet for mye av idretten i Haugesund da jeg var liten. De tre store fotballklubbene hadde klubbhusene sine i dette området, som egentlig var en stor idrettspark. Der var det bl.a. fotball, svømming, bueskyting, håndball, judo. Det var også en kafè med kiosk, og vi kjøpte pommes frites der. Barn og ungdom på den tida hadde ikke noe særlig med penger. For de få som hadde penger, holdt det stort sett til en liten pommes frites og kanskje 20 kroner til litt spilling etterpå. Den andre kule plassen var gatekjøkenet Jali i sentrum. Den lå rett bak kinoen og var ofte et pit stop på vei til filmen.

skjermbilde fra Atarispillet pong
Ikke akkurat Sjarapova, men ganske vakkert likevel

Men tilbake til Haraldshallen. Det var der jeg fikk mitt første møte med den fascinerende spillverdenen. Du husker kanskje pong? Utrolig enkelt spill, men på den tida kunne du ikke finne noe mer fascinerende.

Jeg fikk en kamerat litt seinere som hadde en jobb som avisbud. Han brukte alle pengene sine på Hardyguttene og Nintendo. Grafikken på Nintendo var ikke all verden på den tida, men det var et kvantesprang i forhold til debuten min, det fantastiske tennisspillet i Haraldshallen. Alle hadde det forøvrig morsomt med mittt kroppsspråk, for i kampens hete så det nesten ut som jeg var til stede på fotballbanen, tennisbanen, bilbanen etc. Det var kort fortalt armer og bein i alle retninger.

Seinere stiftet jeg bekjentskap med flipperspill på et gatekjøkken. Dette mekaniske spillet er genialt i sin enkelhet. Det er enkelt satt sammen, men komplisert nok til at det aldri blir kjedelig. Jeg tror faktisk det fremdeles er favorittspillet mitt, men har ikke sett et på årevis.

Akk og ve! Flipperspillet har dessverre mistet sin popularitet.

Det første spillet jeg fikk hjemme var en konsoll som inneholdt 5 spill, bl.a. pong. Dette var utdatert da jeg fikk det, for da var Nintendo og Game Boy det store, men jeg hadde likevel stor glede av det.

Jeg er fremdeles litt barnslig og spiller nå på en Playstation 2. Jeg er ikke opptatt av at jeg skal ha det nyeste og kuleste. Jeg spiller mye Fifa 05 og 08, og spiller det en del i disse EM-dager. Det er nemlig mye mer underholdene enn å se voksne millionærer som bruker mer tid hos stylisten sin enn på treningsfeltet.

Hvis jeg kunne velge spill på øverste hylle tror jeg jeg hadde valgt det originale Super Marios fra 1985 + et stort flipperspill selvsagt.

One thought on “Spillemannen

Leave a Reply

